Pages

Thursday, June 20, 2013

NADIA BUKA PUASA DENGAN BUBUR LAMBUK SPECIAL MAMA





Masa peserta MasterChef Celebrity masak bubur lambuk hari tu, terkejut Kjee apabila mereka terpaksa menggunakan dekat 20 jenis rempah. Banyaknya. Nak masak kari ke nak masak bubur!

Nadia senyum pandang Kjee sambil kata Bubur Lambuk Special Mama hanya guna kayu manis, bunga lawang, bawang putih, bawang merah dan halia! Itupun, dah maksimum sebab Nadia marah kalau bau rempah terlalu kuat atau overpowering.

Bubur Lambuk Kampung Baru yang femes seantero Malaya, jugak guna banyak rempah termasuk udang kering, daging dan sebagainya.



Kuning telor yang jadi rebutan kalau makan bubur lambuk Kjee



Kelainan Bubur Lambuk yang Kjee buat ialah Kjee pecahkan telor asin ke dalam bubur yang sedang mendidih 10 atau 15 minit sebelum padam api. Lepas dimasukkan telor, barulah Kjee tumis asing2 bawang putih, bawang merah dan halia yang telah dimayang halus dan masukkan ke dalam periuk.

Resipi penuh korang tengok SINI..

Orang lain buat bubur, kalau guna telor asin, telor tu direbus dan dihidang bersama bubur. Tapi heran lah, banyak mana telor asin yang Kjee bubuh dalam satu periuk bubur, tak pernah bubur Kjee masin. Tapi kenapa kalau telor tu direbus begitu saja boleh masih kan? Jawapan yang Kjee tak dapat sampai hari ini!









Masa Kjee meniaga dulu customer Kjee tak pernah komplen. Kjee sengaja tak bubuh garam dalam bubur lambuk ni. Kalau ada sesiapa nak masin ikut tekak memasing, Kjee sediakan kicap cair atau fish sos yang dibubuh cili api potong.

Kira satu Malaysia tak adalah orang buat bubur lambuk letak telor asin didalamnya macam Kjee buat, agaknya. Ewah eksen kita kan?

Anyway, korang yang tak pernah buat, cubalah. Bukan orang tua jer suka tapi anak2 pun, Insya Allah suka.




2 comments:

Anonymous said...

Kak Jee, ini inovasi baru pecahkan telur asin dlm bubur! Mesti try, tq kerana sudi kongsi resepi yang sedap2! Semiga kak Jee sekeluarga sihat selalu!

Anonymous said...

K jee,

I really adore u.. recipe k jee semua simple and snang utk try. recipe k jee ni sy try mase last monday. really sedap wif telur asin till my husband pun impress wif the taste.

thanks for sharing
sya

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...