Tuesday, June 18, 2013

WAHAI 10 JUTA ORANG ITU, SILA BERTINDAK!!








10j pencarum KWSP tiada penama

KUALA LUMPUR 17 Jun - Lebih 10 juta daripada 13.69 juta pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) di negara ini gagal menamakan penama akaun mereka sekali gus mengundang masalah kepada proses pengeluaran caruman apabila berlaku kematian.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan berkata, setakat ini hanya 3.51 juta pencarum mempunyai penama berbanding jumlah pencarum aktif kini iaitu 6.44 juta.

Sehubungan itu, beliau menyeru pencarum yang belum lagi menamakan penama agar segera berbuat demikian bagi memudahkan kaum keluarga melaksanakan urusan pengeluaran caruman jika berlaku sesuatu yang tidak diingini kepada mereka.

"Antara sebab pencarum tidak meletakkan penama mereka mungkin kerana mula-mula mencarum, mereka belum berkahwin, itu antara sebabnya.

"Kadang-kadang mereka tidak fikir apa yang akan berlaku kepada diri mereka. Kemalangan tidak berbau, kita tidak akan menyangka kita boleh meninggal pada waktunya," kata beliau kepada pemberita selepas melakukan lawatan rasmi di KWSP di sini hari ini.

Turut hadir Pengerusi KWSP, Tan Sri Samsudin Osman dan Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Datuk Shahril Ridza Ridzuan.

Mengulas lanjut, Ahmad berkata, meskipun KWSP masih belum mewajibkan penamaan tersebut tetapi untuk kebaikan, kemungkinan pihaknya akan menolak borang permohonan caruman pemohon yang tiada penama pada masa akan datang.

Katanya, buat masa ini, mereka boleh menamakan penama masing-masing melalui borang penamaan yang terdapat di semua 60 kaunter KWSP seluruh negara atau melawat laman web MyEPF di http://www.kwsp.gov.my untuk keterangan lanjut.

"Saya juga difahamkan, KWSP akan melancarkan kempen tertentu untuk memastikan semua pencarum mempunyai penama agar ia tidak menyusahkan urusan pengeluaran apabila berlaku sesuatu kepada diri kita," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130618/dn_03/10j-pencarum-KWSP-tiada-penama#ixzz2WX1Tkf7i
© Utusan Melayu (M) Bhd

1 comment:

  1. bukan xnak buat kak jee tp asal nak buat mcm2 hal..nak saksi yang bukan waris..saksi kene hadir sendiri..pegawai KWSP takleh jadi saksi..bygkan klu ajak kawan2 jadi saksi..kene ikut time dorg juga..bila saksi free..kita pula tak free..sy 3 kali g ulang alik KWSP..last2 tak buat juga penamaan..nak tunggu smpi bila kan..kalau dimudahkan..mungkin senang..

    ReplyDelete