Sunday, June 9, 2013

SARAPAN YANG MUDAH DAN DISUKAI RAMAI

Scrambled Eggs my way

Sunny Side Up aka Telor Mata Kerbau

Half Boiled aka Setengah Masak

Grilled Bread - suka charred marks


Grilled Bread with Scrambled Eggs


Egg Benedict aka Telor  Separuh Masak Tenggek Atas Roti



Kenyang!!!


Dah puas jamu mata? Hah amacam? Teruja tak nak buat. Simple tapi sedap sangat2 kalau bersarapan di rumah.

Kalau korang tengok Masterchef Selebriti hari tu, pasti korang tahu betapa susah sebenarnya nak buat yang diatas.

Kjee cukup cerewet mengenai cara memasak telor. Dan maaflah kalau Kjee kata semua peserta yang hasilkan makanan dari telor minggu lepas, semuanya tidak menepati citarasa Kjee. Kjee pasti ketiga2 chef, Chef Jo, Chef Zubir dan Chef Adu, jugak tak puas hati. But what choice do they have!!

Kalau Kjee suruh Nadia buat Scrambled Eggs, belum sekali pun Kjee puas hati. Jadinya ala2 boleh makan jer. Scrambled Eggs Kjee mesti masih 'runny' atau cair. Kjee bubuh sedikit garam, pukul sampai kembang sedikit barulah Kjee masak gunakan non stick pan. Resipi asal Scrambled Eggs guna sedikit fresh milk. Tapi I like my scrambled eggs ada perisa sedikit.

Kjee guna seketul butter yang dipanaskan dalam non stick pan hingga cair. Lepas itu guna api perlahan, Kjee tuangkan telor yang telah dipukul itu ke dalam kuali dan kacau guna sudu. Kacau hingga telor itu menjadi pekat tetapi tidak keras. Kalau api terlalu kuat, scrambled eggs akan menjadi kering dan keras. Some people may like it but not me.

Walaupun Kjee ada toaster roti tetapi Kjee lebih suka grill roti guna grill pan. I like the charred marks. Malah rasanya juga agak berbeza daripada roti yang dimasukkan ke dalam toster.

Untuk telor setengah masak, Kjee serahkan kepada pakar kami, UnclePali. Kalau dah ada pakar, Kjee tak diberi peluang untuk buat half boiled egg ataupun Egg Benedict.

Oh ya lupa lak nak story pasal my Telor Mata Kerbau atau Sunny Side Eggs. I think I like what I see. Bukan senang tau nak buat macam gambar kat atas tu. Ewah serius ni bukan nak berlagak. Kena banyak sabar dan guna api kecik.

Kalau api besar maka jadilah macam budak2 Masterchef Selebriti buat tu. Garing di sekeliling. Hmmm kalau nak kerja hotel dengan hasil telor goreng cam tu, pastinya duduk dalam tong sampah. Oppppssss.








0 comments:

Post a Comment