Wednesday, April 24, 2013

NASI GORENG CINA MUDAH



Hari ni tinggal berdua je dengan Nadia. UnclePali pergi temankan anak sedaranya pergi interview scholarship Felda dan Uniten. So kalau tinggal berdua, memang malas nak masak, malas nak keluar makan di luar.

Tapi kerana terpaksa, buat jerlah Chinese Fried Rice yang mudah. Dalam fridge hanya ada ayam. Stok udang tak ada. Kalau ada udang, lagi sedap. Tapi kita yang buat dia kan?

Maka jadilah Chinese Fried Rice ni yang Kjee guna chicken fillets, telor dan mixed vege. Isyhh kalau bubuh ikan kering jeruk tenggiri tadi pun sedap jugak kan? Hmmm terlupa pulak. Anway dah settle early lunch kami dua beranak tadi.

Resipi, korang intai sini. Pun malas jugak nak tulis balik. Hehehe.

Kjee guna beras Faizah Herba Ponni. Sukatan air 1 pot beras, 2 pot air. Kalau makan biasa, 1 pot beras dan 2 setengah pot air.





Untuk sayur campuran atau mixed vege, Kjee selalu beli jenama Wattie's dari New Zealand. Kjee rasa sayurannya lebih sedap. Kalau beli jenama lain, kacang hijau atau green peas nya keras. Mahal sikit tapi puas hati especially kalau celur dalam air panas seketika dan campur mayo untuk makan dengan steak or chicken chop.



3 comments: