Saturday, February 22, 2014

NADIA IS HOME! A WONDERFUL SHORT 'HOLIDAY' AT PCMC


I can't wait to go home!!!


Empat hari tiga malam 'berehat' di Prince Court Medical Centre, akhirnya disahkan pulih dari Chronic Tonsilltis.

Empat hari yang 'menyiksa' bagi Nadia kerana hari-hari dihidangkan dengan segala maknan yang sejuk. Cold Diet,  kata Dato Dr Deepak Kuljit, pakar Ear, Nose and Throat yang merawat Nadia.

"Cold Diet' bermakna semua makanan lembut dan di chill dan di keluar dari peti ais sebaik sahaja tiba waktu makan. So korang bayangkan dia makan Sweet Sour Fish, Grill Ikan Haruan serta nasi, semuanya dalam keadaan sejuk! Hahaha.

Sebaik sahaja melangkah keluar dari PCMC, dia cepat-cepat memberitahu UnclePali nak makan Steamed Herbal Chicken Soup di Restoran Group Base, Sri Damansara. Terkial-kial jugak dia nak menghabiskan satu mangkuk sup yang panas keluar dari steamer restoran. Hehehe.



Waiting for Papa and Mama to bring her home


Anyway, Nadia tidak perlu dibedah kerana Dato Dr Kuljit kata Nadia akan dipantau selama setahun. Kalau dalam setahun, dia mengalami 7 kali demam panas dan bengkak tonsils, ada kemungkinan dia dibedah.

Pengalaman yang cukup manis semasa berada di PCMC, kata Nadia. Doktors dan nurses semuanya baik-baik belaka dengan layanan 5 bintang. Cuma yang buat spoil ketika sampai di Emergency Department tengah hari Rabu lalu.

Petugas yang melayan Nadia seolah-olah tidak yakin Medical Insurance yang Nadia miliki boleh cover kos perubatannya di situ! Berulang kali dia kata kalau insurance tak cover, boleh ke bayar? Pandang Nadia dari atas ke bawah seakan-akan kami ni miskin dan hina sangat!!!

"Tak ada masalah. Kalau kena bayar, berapa yang diperlukan?" Dia hanya pandang tepat pada wajah Nadia tanpa berkata apa-apa. Pandangan seaakan.."Kau jangan main-main budak oiii. Mahal tau!!"

Begitukah attitude petugas itu (wanita Melayu yang kalau tak silap Kjee mengandung) terhadap pelanggan hospital yang berprestij itu? Apakah hospital bertaraf lima bintang hanya untuk expatriats!! Apakah nak tunggu sampai Mat Salleh datang baru nak layan dengan penuh mesra?

Seorang staff lain (kalau tak silap nama dia Stephanie dan berasal dari Sabah/Sarawak) yang pernah melayan Nadia dua minggu lalu ketika Nadia datang sebab sakit dada, segera menghampiri Nadia. Segalanya diuruskannya tak sampai setengah jam dengan senyuman yang cukup manis! Thank You Stephanie!

Terima kasih semua yang mendoakan Nadia segera sembuh. Kjee sekeluarga cukup terharu.



Cold Diet Nadia.. Ikan Sweet sour, sayur kailan goreng dan nasi yang sejuk




Belum sampai dua jam dah langgar pantang... Steamed Herbal Chicken Soup at GroupBase.


7 comments:

  1. alhamdulillah...ceria tgk nadia...semoga Allah melindungimu..
    semangt langgar pntang sampai tag kat tangan x tanggal..hehehe..cumill....

    ReplyDelete
  2. Syukur alhamdulillah....

    ReplyDelete
  3. Mesti nadia seronok... kak jee pulak lega dan gembirakan...

    ReplyDelete
  4. salam kenal
    torascool(dot)blogspot(dot)com

    ReplyDelete
  5. Salam kak gee boleh share insuran apa yg dimiliki Nadia sebab saya perlu beli insurance tapi takut tak betul.

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah...
    nadia boleh makan aiskrim selalu..hehe

    ReplyDelete