Thursday, May 15, 2014

ROTI JALA MENGAMIT KENANGAN





Kenapa pulak makan roti jala mengamit kenangan? Hmmm kalau tidak kerana Roti Jala, agaknya Kjee tidak akan ada kenangan menjadi peniaga.

Kjee pasti ramai pelanggan Kjee di dua food court di Taman Melawati sekitar tahun 2004-2010 boleh bagi testimoni Roti Jala yang Kjee jual. Walaupun hampir 4 tahun Kjee berhenti meniaga di Medan Selera Taman Melawati, masih ada yang hantar mesej di handfon, nak order.






Sedap ke tidak, tak tahu lah Kjee tapi setiap hari, UnclePali akan 'bersilat' buat Roti Jala di dapur kecil di food court tempat kami meniaga. Kalau hari biasa taklah banyak sangat kami buat melainkan ada order. Tapi kalau di hujung minggu, kekadang sampai 9 kilo tepung! UnclePali akan guna 4 dapur sekali gus!

Masa itu guna acuan plastik yang bulat tu. Acuan lenggang. Memang cepat kalau guna itu untuk meniaga. Tapi kalau guna acuan botol bermuncung 3 tu, UnclePali siang-siang angkat tangan, surrender.



Botol acuan Roti Jala. Sms 0126780501 kalau minat
Ini acuan lama Kjee guna untuk niaga - ehsan google


"Acuan botol 3 muncung tu hanya untuk buat Roti Jala makan sendiri. Slow sikit kalau guna acuan botol," kata UnclePali.

Tetapi guna botol, dapur bersih dan tak lecak. Kjee ada jual kalau korang minat.

Tahu tahu apa yang buat Roti Jala sedap selain adunan tepungnya? Mestilah kari. Kalau karinya cair, sure tak sedap. Kari untuk makan dengan Roti Jala mesti pekat. Masa kita cicah Roti Jala ke dalam kuah kari, ia mesti melekat terus kepada Roti Jala.







Begitu jugak kalau nak makan Roti Jala dengan Kuah atau orang Perak panggil Serawa Durian. Kuahnya mesti pekat dan likat. Kalau tidak, macam cicah Roti Jala dalam air teh atau kopi.

Ada customer tanya macam mana Kjee buat kari pekat. Yenna dey... letaklah rempah lebih! Kalau nak 'kemut' rempah, tak dapek den nak nolong.

Korang nak resipi Roti Jala? Klik SINI.





2 comments:

  1. Cantik roti jala kakjee. Lama x makan roti jala. Malas nk menebar. Hehe

    ReplyDelete
  2. dap nye..... nyum nyum nyum.... he he hee....

    ReplyDelete