Friday, April 10, 2015

CAMNER GORENG KARIPAP JADI LICIN









Dah banyak kali Kjee buat karipap dan masukkan dalam blog ni. Malu pulak asyik ulang tayang jer. Tapi yang buat Kjee nak buat entri kali ini sebab ada yang tanya macam mana Kjee goreng nampak licin. Tak mengerutu macam bulan purnama!

Memang ada cara atau trick nya. Kjee cukup hati-hati apabila nak goreng karipap. Cuma kekadang bila giliran UnclePali bantu goreng, maka terjadilah ia mengerutu. Orang lelaki jarang sabar bab menggoreng ni. Asal minyak panas dicampakkan jer karipap ke dalam kuali.

Memasak sebenarnya, perlu dilakukan dengan penuh kasih dan sayang. Macam kita belai orang yang kita sayang.

Ok bab karipap pulak. Nak resipi buat karipap, KLIK SINI.





Kalau korang rasa cantik, kena puji sebab my asben yang kelim semuanya tau. Hehehe



























Senang jer nak dapat hasil karipap yang licin dan menarik. Ketika menggoreng, minyak tak boleh terlalu panas. Panaskan minyak dalam kuali. Apabila sudah panas, selalunya, Kjee perlahankan api dan tunggu seminit dua sehingga suhu dia turun.

Lepas tu baru Kjee masukkan karipap ala-ala manja satu persatu. Jangan main campak jer. Pastu jangan asyik nak terbalikkan jer. Tunggu sampai bahagian bawah agak-agak keemasan, baru diterbalikkan. Guna api sederhana saja sepanjang masa! Bila dah elok keemasan, barulah ditoskan atas kertas tisu dapur.

Ada orang guna surat khabar. Janganlah... surat khabar tu tak bersih sebenarnya. Dakwat yang dia orang guna, tak baik untuk kesihatan! Baca SINI. Kjee kan pernah kerja sok khabar.

Itu jer lah tips untuk mereka yang nak tau camner nak dapat hasil gorengan karipap yang lawa. Kjee pun kadang-kadang dapat hasil karipap yang tak lawa jugak. Ikut mood. Rasanya yang goreng arini pun tak perfect sangat. UnclePali yang goreng. Hehehe.





1 comment: