Saturday, February 27, 2016

AYAM LADA HITAM







Our dinner malam tadi. Mestilah malam tadi. Sebab tu namanya dinner bukan bekfes. Hehehe lawak yang ngundang penampor pagi ni.

Sebenarnya, Kjee tak happy sangat dengan kejadian gambar. Gambar aje tapi lauknya alhamdullilah sedap. Hehehe. Kjee start masak kul 6.30 petang. Dekat kul 7 baru siap. Lighting dah teruk. Tu yang jadi foto tak semengah jer.

I cooked this without a recipe. Plan awal nak masak Black Pepper Beef tapi kesian pulak kat UnclePali sebab dia berpatang. Tak boleh makan daging. Tu yang Kjee buat guna ayam.

Pastu kelmarin pergi Hero cari Capsicum merah dan hijau, hanya ada yang kuning. Hantam sahajalah labu. Untuk bagi kaler sikit, Kjee dadu jer cili hijau.

Mudah aje resipi Kjee. Ayam (bahagian isi sahaja) dihiris nipis. Kemudian diletak sedikit garam dan tepung jagung. Perap lebih kurang 20 minit.

Satu labu bawang besar di belah empat dan dileraikan. Dua ulas bawang putih dihiris. Dan Kjee jugak guna empat cili kering yang dikerat dua atau tiga. Dua inci halia dihiris.

Kjee ambil mangkuk kecik dan letak dua sudu besar sos tiram, satu sudu kicap cair (Kjee guna fish sauce) dan 1 sudu kicap hitam pekat yang tak ada perisa. Bancuh dengan sedikit air. Dalam tiga atau empat sudu. Jugak letak lada hitam. Kjee letak satu sudu besar. Kacau.

Panaskan kuali. Letak dalam 3 sudu besar minyak dan goreng ayam yang telah diperap tadi sampai hampir-hampir masak. Tepikan ayam di hujung kuali dan masukkan bawang besaar, bawang putih, halia dan cili kering. Goreng seketika. Kemudian dicampurkan dengan ayam.

Masukkan sos tadi ke dalam kuali. Letak lebih kurang ½ cawan air dalam mangkuk tu dan tuang ke dalam kuali. Rendidih sehingga ayam cukup masak dan kuahnya pekat.

Kemudian masukkan cili capsicum dan cili hijau serta lada hitam. Gaul hingga sekata. Rasa. Kalau perlu, tambah kicap cair. Kemudian titiskan minyak bijan, kalau guna.

Itu jer. Sedap ratah. Hehehe.




0 comments:

Post a Comment