Monday, February 15, 2016

BEEF AND SHITAKE MUSHROOM PIE





Kjee tak pernah buat sendiri Beef Pie. Selalu makan kat Cafe atau Deli sahaja. Tapi Kjee rajin buat Chicken Pies. Pernah jugak niaga dulu.

Tapi a few days ago, kami singgah di Dave's Deli, IOI City Mall. Dahlia, office mate Nadia, yang transfer ke RHB Bank kat situ, belanja Nadia for her birthday. Since Nadia cuti, dia hangkut sekali Kjee.

Dan masa mencari tempat makan yang sesuai, kami nampak Dave's Deli yang kebetulan sepelaung aje dari RHB Bank, tempat Dahlia kerja.

Dave's Deli serves the best Steak Pies! Ikut citarasa Kjee ler. Hehehe. Kami memang makan kat Dave's Deli, Alpha Angle, Setapak sejak Nadia kecik. Tapi restoran tu dah lama tutup. Bukak banyak cawangan lain, sampai kami jumpa kat IOI City Mall.

Kjee selalu teriur tengok Wan Noorizan buat. Beef pie ni makanan ruji Johan, British husband dia. Mat Salleh yang hanya mahu makanan dia orang. Hehehe.

So kelmarin, Kjee try buat. Mula-mula buat pastri. Tak ada resipi yang specific. Cuma yang Kjee ingat, shortcrust pastry guna satu sukatan tepung, ½ sukatan lelemak (butter atau campur separuh vegetable shortening) dan sedikit air yang dicampur dengan ketulan ais. Butternya mesti beku.

Bahan-bahan dan cara membuatnya seperti di bawah.









Kjee buat pastri guna 300gms tepung gandum, 170gms unsalted butter, 11 sudu makan air sejuk (air ais) atau one third cup iced water dan secubit garam. Butter harus didadu kecil-kecil dan dibekukan seketika (dalam 10 minit). Ayak tepung bersama garam. Ramas butter sejuk ke dalam tepung hingga jadi macam breadcrumbs yang kasar. Tak perlu ramas lama-lama-lama. Jangan risau kalau ada ketulan butter yang masih kasar. Masuk kan air sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh. Kjee guna lebih kurang 11 sudu makan. Nadia sukat air tu dan katanya dalam one third standard measuring cup.
Sebaik sahaja menjadi ketulan doh, jadikan ia bebola, terus bungkus dalam plastic wrap dan simpan dalam peti ais. Rehatkan lebih kurang sejam.

Masa menunggu doh direhatkan, Kjee buat intinya.








Kjee guna 300gms daging batang pinang, 1 labu bawang besar, 2 ulas bawang putih, 2 sudu besar butter, sedikit minyak zaiton (olive oil), 2 sudu besar tepung, 2 sudu kecik lada hitam kisar, kacang peas beku dan 1 bay leaf (kalau ada).

Daging dipotong bite size. Kemudian dilumur tepung. Panaskan butter bersama Olive Oil. Kemudian masukkan daging. Susun hingga menutupi kuali atau periuk yang digunakan. Balikkan daging itu apabila sudah brown di one side. Kemudian, keluarkan dan buat baki daging lain sampai habis. Tak perlu terlalu masak.

Masukkan bawang yang telah didadu ke dalam bekas minyak tadi. Apabila bawang serta bawang putih sudah naik bau, masukkan balik daging tadi bersama lebih kurang dua cawan air. Letak jugak lada hitam kisar. Kjee jugak letak 1½ beef cube Knorrs serta 1 helai bay leaf.

Masak guna api sederhana sehingga daging lembut dan kuahnya pekat. Kalau masih belum lembut daging tu, letak lagi air dan masak guna api perlahan.

Apabila sudah puas hati daging sudah lembut, masukkan kacang peas ikut suka banyak mana. Dan juga cendawan shitake segar. Kjee biarkan cendawan itu, tanpa dihiris. Biasanya orang letak carrots tetapi Kjee tak letak. 

Masak lagi selama 10 minit. Biarkan kuahnya pekat, rasa dan padam api. Sejukkan.



Blind Bake









Ketika ini, doh sudah bersedia untuk digelek. Kjee guna acuan alluminium yang besarnya 6inci (kalau tak silap). Korang bolehlah guna apa jua pie pan yang ada asalkan inti itu mencukupi. Acuan alluminium itu cukup-cukup inti yang Kjee buat. Dohnya ada ada lebih. Itu boleh dibekukan dalam freezer dan guna hari lain.

Kjee ambil ¼ dari pastri tadi, bulatkan dan roll out untuk isi dalam acuan. Kemudian Kjee guna garfu cucuk-cucuk bahagian dalamnya dan tutup dengan alluminium foil, isi beras/kekacang dan blind bake. Nak tau kenapa harus blind bake, sila google. Hehehe. Bake selama 25 minit suhu 200 darjah. Atau sehingga pastri itu cantik warnanya.

Keluarkan beras bersama alluminium foil.

Isi inti hingga paras penuh. Kemudian ambil ¼ atau kurang sikit lagi pastri, di roll out dan tutup permukaan pie. cucuk-cucuk dipermukaan pastry. Hias ikut suka.  Mokcik tak pandai hias. Main hantam sahaja lah labu sebab masa ni dah keletihan. Hehehe.

Sapu egg wash atas pastri dan bakar selama lebih kurang 15 minit guna api bahagian atas. Apabila dah nampak warna keemasan, bolehlah keluarkan.

Sedap jugak kalau dimakan dengan blackpepper sauce. Curah atas pie dan ngapppp. Serbuk Blackpepper sauce jugak ada dijual di supermarket terpilih. Kjee selalu beli jenama Cormick. Tapi hari ni Kjee buat sendiri.








1 comment: