Wednesday, April 6, 2016

BUBUR LAMBUK TELOR ASIN YANG SPECIAL







Apa hal lah special sangat ni. What's so special? Hmmm special sebab telor asin dipecahkan ke dalam bubur semasa tengah mendidih. Mana ada orang buat kan? Dan special sebab suka kita lah nak letak. Kita yang buat dia kan? Hehehe.

Actually kan, Kjee letak nama tu sebab masa Kjee niaga dulu, ramai yang datang makan kata nak Bubur Lambuk Special. Ada yang mintak dua telor kuning asin. Tu yang meniti dari bibir ke bibir Bubur Lambuk Special. Maka Kjee pun amik kesempatan guna nama tu. Hehehe.

Ini resipi arwah Bonda dan Kjee. Arwah Bonda tak letak telor asin kat dalam. Dia hanya buat bubur daging biasa letak sikit santan. Tapi Kjee yang pepandai pecahkan telor asin ke dalamnya.

Kjee buat bubur hari ni untuk kakak kesayangan Kjee, Maziyah Abdul Razak. Tauke Mazia Katering yang femes tu. Dia punyalah terer masak tapi bab bubur ni, katanya selalu tak lulus buat. Tiap kali bertemu dengannya, mesti diselit cerita pasal bubur lambuk Kjee.








So, hari ni Kjee buatlah memandangkan ada stok daging, telor asin dan santan. Telor asin ni yang Kjee buat sendiri aritu. Beli telor itik dari LubukMas Farm pastu direndam dalam air garam selama dua minggu.

Kjee letak 8 biji telor asin tadi. Kjee memang tak pernah letak garam dalam bubur yang Kjee buat. Kjee bimbang telor asin tu terlajak masin. Tapi Alhamdullilah selama ni tak masin. Kjee pun pelik. Jadi Kjee selalu tambah ler garam.

Tetapi, jeng jeng jeng, bubur yang Kjee buat tadi, punyalah buat Kjee saspen! Kjee letak 8 biji. Dah pecahkan 8 biji ke dalam periuk bubur yang tengah mendidih, baru Kjee teringat, telor asin yang Kjee buat kali ni, tersangatlah masin! Kjee tawakkal dan doa agar tidak terlajak masin!

Alhamdullilah selepas masak tadi Kjee rasa, elok-elok aje masinnya!! So kalau korang buat, hati-hati ya. Kalau tawar boleh tambah garam tapi kalau terlajak masin, habuan Cik Tong lah nanti kan?

Okay kalau nak resipi, korang intai SINI.






1 comment: