Tuesday, January 14, 2020

PERGINYA TUN ABDUL RAZAK


 14 Januari 1976. Tarikh yang pasti terpahat dalam ingatan semua. Perginya Bapak Pembangunan Malaysia, Tun Hj Abdul Razak Hussein tika usia beliau 53 tahun.
   Al Fatihah buat Allahyarham. Moga ditempatkan roh beliau disisi mereka yang beriman dan beramal solih. Aamin. 
   Pada hari dan tarikh sama di tahun tersebut, di sebuah rumah teres dua tingkat yang dihuni 5 gadis di #23, Jalan Tempinis 3, Bangsar Park. Lepas Subuh, semua kecuh dengar jeritan suara Kak Ina (Raina), memecah keheningan pagi. 
   "Perdana Menteri Datuk Abdul Razak dah tak ada. Meninggal di London. Jom sapa yang nak pergi ziarah, siap cepat. Radio kata Jenazah dibawa ke Parlimen. Ikut Kak Ina!" 
   Hanya Kjee yang kelam kabut bersiap. Tiga lagi terpinga-pinga kerana ingin ke pejabat. Kjee terlupa yang Kjee juga perlu ke pejabat yang tidak jauh dari rumah. Ahh tak kesahlah. Agaknya sempat balik dan terus ke ofis, kata hati kecil Kjee. 
   So bersama Kak Ina, Kjee berjalan agak jauh menunggu teksi. Zaman tu baru kerja.
Belum kemampuan beli kereta. Mujur ada teksi bawa kami ke Bangunan Parlimen. 
 
   
 Tiba di sana, ramai sudah berkumpul. Radio Malaysia dah war-warkan jenazah akan diletakkan di Bangunan Parlimen untuk rakyat beri penghormatan terakhir. 
   Kami pun berjalan masuk ke dalam bangunan. Dah tak ingat berapa jam kami  menunggu disitu. 
   Tiba-tiba pengumuman jenazah sudah hampir tiba di jalan masuk Parlimen. Pada masa ini, keadaan sudah mula berasak-asak. Tolak menolak. Semua nak keluar dari dalam bangunan untuk ke tarmac depan Parlimen. Dan seperti biasa, the clumsy me, terjatuh. Mujur Kak Ina bantu. Kalau tidak, pasti terpijak. Masa itu tubuh kita comel aje. Semua berebut nak keluar sambut ketibaan kereta jenazah. 

   Anyway, ketika berlaku tolak menolak, Kjee berdiri lebih kurang dua kaki dari dinding cermin yang memisahkan bahagian dalam dengan luar. Fikir bagaimana nak keluar dalam kekecohan itu. Tiba2 terdengar bunyi kuat. Dinding cermin itu pecah! Semua panik, lari lintang pukang termasuk Kjee. 
   Kjee dah mula panik. Dah tak ada jalan nak keluar dari kekecohan itu. Kaca berselerakan. Tak pasti ada yg cedera. Kjee sedar sukar untuk bergegas ke ofis dalam keadaan tersebut. Then Kjee dapat idea! Call ofis bagitau nak cuti. First thing kena cari public fon. 
   Kjee memang familiar sangat dengan keadaan dalam bangunan Parlimen. Sebelum bekerja di NST, Kjee telah bekerja sebagai pemberita di bilik berita Radio di Angkasapuri. Ketika setahun lebih menjadi pemberita di situ, Kjee seringkali di hantar ke Parlimen buat liputan persidangan. 
   Orite. Jumpa public fon. Call ofis. Tak ingat sapa yang jawab. Mohon cuti. Instead of dapat cuti, yang menjawab di hujung talian suruh Kjee jangan kembali ke ofis!! 
   "Just hang around there! Get as much stories as you can, while the other reporters get there!" 
   Wow sudah bagus. Tak payah balik ofis, tak kena marah!!! 
   Ada masalah. Get as much stories? Kjee keluar rumah tak bawak notebook atau pen. So otak sahaja merakamkan segala yang berlaku depan mata. Mujur dalam beg ada tag ofis. So Kjee keluarkan dan tunjuk mintak lalu. Wartawan tengah bertugas, beri laluan jerit beberapa orang. Ewah VVIP you! 
   Alhamdulillah Kjee dapat berdiri di saf paling depan di tarmac depan Parlimen. Nampak jelas keluarga Allahyarham. Nampak keranda jenazah. Tetapi masa tu tiada hanfon. So tak adalah bahan bukti foto2. Sedih kan! 
   Lepas tu Kjee dah tak ingat apa berlaku. Hanya perhatikan keluarga Allahyarham Dato Abdul Razak, yang cukup tenang. Tiada airmata. Kelihatan anak sulong Allahyarhamah, Mohd Najib sesekali memeluk ibunya. Begitu juga adik-adik beliau yang lain. Begitu memahami kesedihan ibu mereka. 
   Kjee tidak akan lupa peristiwa ini sehingga akhir hayat Kjee. Beberapa tahun lalu, Kjee ke Seri Perdana untuk menonton bolasepak antara Man U dan entah mana lagi pasukan di TV. Bersama Datuk Seri Najib dan peminat FB beliau. 
   Kjee disuruh duduk semeja dengan DSN. Dan Kjee beritahu beliau, that was the first time I saw him at such a close range. Ketika jenazah Allahyarham ayahnda beliau sampai di Parlimen dari London. DSN angguk. 
   "Ya... Saya masih study di London." 

   Ketika menjadi pemberita sama ada di RTM atau NST, Kjee jarang-jarang dapat buat coverage assignments membabitkan Tun Razak. Maklumlah Kjee pemberita hingusan. Yang dihantar semua yang senior. But at least Kjee dapat first hand story masa Jenazah sampai di Parlimen. Kira dapat scoop atau berita eksklusif kan! 
   Selepas itu, tiap kali dapat assignment cover sebarang event di Mesjid Negara, Kjee akan ajak kawan2 ke Makam Pahlawan di pekarangan mesjid itu untuk hadiahkan Al Fatihah buat Tun Abdul Razak. 
   That's all. Terima kasih sudi membaca.
   AL FATIHAH 


   

0 comments:

Post a Comment