Monday, January 13, 2020

Stew Daging


  Ini kejadian kelmarin. Nak keluar eat out, malas. Dalam fridge ada daging batang pinang, ada baby potatoes, carrot dan jugak snow peas. Apabila UnclePali angguk dengar Kjee cakap nak buat Stew Daging, Kjee pun seronok sangat.
   Ada kalanya apa yang kita teringin nak makan, terbantut apabila tiada sambutan dari penghuni rumah yang lain. So sementara UP bergegas keluar beli roti Perancis, Kjee pun slow slow ke dapur keluar daging. 
   Kjee masih belum sihat sepenuhnya. Sebab itu sebelum keluar beli roti, UP dah warning tunggu dia balik baru start masak. Ala bukannya Kjee buat apa. Cuma keluarkan daging dan defrost.
   Biasanya kalau masak daging, Kjee akan rebus dulu dalam pressure cooker. Saja nak daging itu lembut tak payah nak kunyah lama-lama. Tetapi kali ini Kjee copy kaedah chef chef di Asian Food Network. Slow cooking.
   Kjee bersihkan daging, buang urat-urat, potonglah ikut suka. Kemudian Kjee golek-golek daging dan tepung. Panaskan kuali, letak butter dan sedikit minyak.             Apabila butter cair, masukkan daging. Dah brown both sides, baru pindahkan ke periuk. Pastikan periuk yang berat sebab nak slow cook dua hingga tiga jam, guna apa yang sederhana rendah.
   Oh untuk memasak stew daging kali ini, Kjee letak snow peas. Ada stok. Selalunya Kjee hanya guna kentang dan carrot. Kalau ada brokoli, Kjee lebur juga. Kalau letak snow peas, harus 5 minit sebelum padam api ya. Kali ini Kjee masak terlebih masa so dah tak ada rupa snow peas. 
  Resipi penuh boleh KLIK SINI. Tak larat mokcik nak tulis.
   Setelah puas hati daging itu direneh dengan sempurna, makanlah dengan Garlic Bread ya.

0 comments:

Post a Comment