Saturday, January 11, 2020

Kjee Dah Hampir Sihat



 Alhamdulillah syukur setelah terbaring hampir 20 hari, Kjee dan Uncle Pali hampir-hampir kembali sihat. Lagi 20 peratus okay rasanya.
   Lima belas hari pertama kami sakit, kami mengalami demam panas. Diikuti dengan batuk yang sekarang masih belum pulih sepenuhnya.
   Kjee kira okay jugak sebab banyak berpantang. Cuma UP masih tak okay sebab pantang tengok ais!
   Pada mulanya doktor di klinik kesihatan yang merawat kami syak kami terkena virus denggi. Selama 10 hari berturut-turut terpaksa berulang kerana amik darah untuk ujian. Sampaikan lebam2 lah kedua belah tangan Kjee! 
   Ada sekali itu, kami terpaksa dimasukkan air (drip). Kelakar betul sebab first time dalam hidup kami berdua, menjalani proses itu, sebelah menyebelah. 
   Laporan kesihatan kami berdua dihantar kepada Jabatan Kesihatan Gombak. Mereka datang buat pemeriksaan di rumah dan sekitar. Mujur tidak jumpa sebarang tempat pembiakan nyamuk denggi.
   Setelah 15 hari, UP tidak lagi perlu menjalani ujian darah sementara Kjee masih belum terlepas. Melihatkan Kjee masih batuk teruk, doktor mengesyaki pulak Kjee ada TB. Batuk kering.
   Aisey man. Walaupun kjee dah jadi warga emas, tetapi zaman Kjee ada lalui vaccination untuk TB. Masa sekolah dulu! Tak lah kuno sangat zaman sekolah Kjee dulu. 😆
   Doktor bagi surat untuk Kjee pergi jalani pemeriksaan untuk TB. Pulak! Kjee malaslah. Kjee tahu kalau di usia ini, terkena batuk pun susah nak baik cepat sebab sistem imun yang rendah. 
   Dan sekarang batuk hanya tinggal sekali sekala. Lumur Vicks didada sebelum tidur, nyenyak gitu. 
   Anyway thanks jugak kat UP yang tidak putus-putus buatkan dua sudu honey letak lemon juice, dua atau tiga kali sehari. Itu lebih berkesan dari 4 botol ubat batuk yang Kjee telan sepanjang sakit. 
   Terima kasih kepada semua mendoakan kami suami isteri agar segera sembuh.           Bagi Kjee dan Uncle Pali, ini adalah sakit yang paling teruk pernah kami alami sejak jadi suami isteri, 20 tahun yang lalu. Uncle Pali pernah kena denggi masa dia muda. Tetapi katanya, sakit kali ini walaupun hanya suspected dengue, tersangat dasyat. Mungkin juga factor usia. 
   Pesanan dari Kjee, kalau demam dan batuk segeralah ke klinik. Ada macam2 virus sekatang termasuk Influenza A. Kjee terkena Viral Fever pun rasa nak tercabut nyawa. 
   Anyway, berilah Kjee masa sehari dua untuk kembali aktif di sini ya. 
   Terima kasih. 
   

2 comments: