Sunday, August 29, 2021

CEMPEDAK GORENG


      Musim durian dah hampir sampai ke penghujung. Tiba pula musim Cempedak. Kjee jarang layan Cempedak sebab seringkali dimomokkan ia akan menambahkan angin dalam badan. Seram Kjee. Udahlah kita kilang angin. 🤭
      So tiap kali Kjee tengok aje dari cermin kereta apabila melalui kawasan orang jual Cempedak. Baunya cukup menggiurkan. Tiap kali ajak UnclePali singgah, alasan angin, akan dibangkit.
      Kelmarin seorang FB fren kata nak kurang sikit angin, kena beli Cempedak kampung. Beza yang kampung dan bandar ialah buah kampung kecik sikit. Kjee punyalah happy tanpa banyak citer terus ajak UP gi beli.
      Foto bawah ni ehsan google. Ini cempedak bandar kot. 

      Kjee tak pulak tahu Cempedak kampung bukan sahaja saiz buah kecik tetapi isinya pun kenit-kenit. Hmmm dah beli so jangan banyak songeh.
      Pantas otak Kjee fikir camner nak goreng sebiji-biji yang kenit besar guli kaca tu. So, Kjee decide buang biji dan satukan isinya dari 3 biji jadi sebesar bola ping pong dan goreng!!! Yayyy kita yang buat dia kan. 😁
      Untuk batter Kjee campur satu cawan tepung beras, dua sudu makan tepung gandum, secubit garam dan satu sudu teh air kapur. Selalunya Kjee guna tepung beras aje tapi tengok ada yang campur tepung gandum, terai jer 
     Masukkan sedikit demi sedikit air dan kacau sehingga sebati. Jangan terlalu pekat atau cair. Ada kata letak sedikit serbuk kunyit. Kjee ikut jer.
      Foto bawah ni ehsan google. Kalau montok-montok cam ni tak perlu buang biji. 

       Kemudian panaskan minyak dalam kuali. Api mesti sedang2. Terlalu kecik api, gorengan akan serap minyak.
      Ambil satu kepalan isi cempedak macam bola ping pong tu dan celupkan dalam batter. Kjee kaup guna sudu. Masukkan dalam kuali. Jangan letak terlalu banyak dalam kuali takut suhu minyak turun. 
       Goreng sehingga habis. Toskan atas tisu dapur. Itu aje. Selamat mencuba. Cempedak yang digoreng tanpa biji selamat untuk dimakan anak2 dan warga emas.


0 comments:

Post a Comment