Friday, March 11, 2022

BIHUN GORENG BUKAN BODOW


       Tiap kali UP keluar belikan sarapan untuk Kjee, dah boleh agak dah apa dia beli untuk dirinya. Dia mesti beli bihun goreng bodow.
       Tentu ada yang tak tahu apa itu bihun goreng bodow. Alaaa Bihun yang togel atau kata arwah mak bihun bogel. 😬
        Hah itulah bihun yang biasa dijual di gerai atau warung. Yang sudah siap goreng dan dilonggokkan dalam besen. Dulu-dulu dijual rm1 satu senduk tapi sekarang dah rm1.20 atau rm1.50.
       Tetapi kejadiannya tetap sama that is masih 'bogel'. Sedih betul. Tiada apa2 rencah atau sayur. Cuma digaul dalam sambal dan ditambah kicap. Heran camner UP boleh berselera.
       Bihun 👇 yang Kjee google. 

       Kjee juga pernah terai buat bihun bodow. Tetapi dari reaksi wajah UP masa makan, Kjee tahu dia tak berapa berkenan. So Kjee give up masak yang bodow.
       Kalau masak bihun selain bihun putih ala Singapura, Kjee mesti buat Mi Siam. Tekak ini dah diajar masak dan suka makan Mi Siam. Tetapi Mi Siam tanpa kuahlah. Kjee hanya makan yang berkuah di Restoran. Tapi Kjee buat sekali dua ikut resipi citarasa sendiri.    

       Semalam Kjee buat Mi Siam untuk lunch. Setengah peket jer. Maklumlah gusi Kjee masih bengkak. Dan hanya boleh makan yang lembut-lembut sahaja. Setengah peket itu cukup untuk dinner UP sekali! 
       Sebelum korang tengok resipi, Kjee ada satu pertanyaan. Mi Siam ini milik orang Thai atau Singapura? Kenapa diberi nama Mi Siam kalau orang Singapura kata itu bihun mereka? Entahlah. Sendiri cari jawapan lah. 
       Untuk resipi atau cara Kjee buat, klik SINI. 


      

0 comments:

Post a Comment