Sunday, August 28, 2022

GORENG IKAN KELI TAK MELETUP


       Kjee pasti ramai yang kenal apa itu Ikan Keli. Omputih panggil catfish kot. Kenapa?  Mungkin catfish ada misai panjang macam kucing. Pepandai lah mokcik. 😁🤭
       Anyway,  Kjee belajar makan ikan ini dari arwah bapak. Hanya Kjee sorang yang ikut citarasa dia berkaitan ikan keli. Adik beradik lain ditakut-takutkan oleh Arwah Mak yang kononnya ikan ini licin macam ular. Justeru semua tak berani makan. Arwah bapak akan beli lauk ikan keli apabila dia balik kerja. Hanya untuk Kjee dan dia.
       Mujurlah my husband dan anak suka makan ikan ni. UnclePali sekadar ikut jer. Makan pun cara kuis-kuis. 😁
       Mungkin ada benarnya badan ikan Keli licin macam ular. Entahlah Kjee tak pernah pegang ular. Nauzubillah. Eeee nak sebut pun dah beremang bulu roma!!

       Sebenarnya selain ikan ini licin,  ia juga meletup-letup ketika digoreng. Awas korang!  Satu dapur terpercik minyak kalau tak reti tekniknya!
       Kjee tak lah terer tapi kena tahu caranya untuk elakkan ikan itu meletup-letup ketika digoreng.
       First thing,  korang pilih ikan keli yang sudah siap disiang. Tak payah nak tunjuk terer beli ikan yang masih hidup dan melompat-lompat dalam baldi peniaga.

       Kemudian korang letak ikan dalam besen dan lumur ikan dengan asam Jawa yang sudah dicampur dengan sedikit air. Kalau ada limau tak kesahlah limau kasturi atau limau nipis,  boleh gunakan. 
       Dah dilumur,  perap lebih kurang 20 minit. Pastu baru diurut-urut seluruh badan ikan itu dengan air asam Jawa atau limau sehingga lendir itu hilang. Kemudian cuci bersih.
       Lendir pada ikan itu kalau tidak dicuci akan menyebabkan ia meletup-letup masa digoreng.

       Toreh2 badan ikan dan letak kunyit dan garam pada ikan dan biarkan ia duduk dalam fridge lebih kurang 20 minit gitu. Lepas tu gorenglah macam biasa. Insya Allah dapur dan nyawa korang terselamat.
       Kjee suka cicah ikan Keli goreng dengan air Asam. Cara buatnya,  hiris bulat nipis2 bawang besar,  sedikit belacan goreng,  cili padi yang diricik,  air asam jawa,  sedikit gula dan sedikit jus limau kasturi. Bancuh semua tu.

      So kalau yang selama ini suka makan Ikan Keli tapi serik goreng meletup-letup macam nak perang,  cubalah teknik Kjee ini.


       Masak lauk Lemak Cili Api sama belimbing buluh, pun sedap. Podeh-podeh. Tapi orang Nismilan salai dulu. Sodap tau! 

1 comment: