Tuesday, May 9, 2023

KARI AYAM SEDAP

        Bagaimana nak masak Kari Ayam sedap, tanya seorang fren di FB satu masa dulu. Rempah apa yang sedap. Rempah Melayu ke India?
         Sejak kecik lagi mak Kjee masak guna rempah India. Masa itu Kjee ingat lagi jenama burung. Namanya dah lupa. Tetapi kemudian Mak tukar2 sehingga muncul Babas.
         Sebab itu Kjee hanya guna Indian based rempah. Rempah Melayu Kjee hanya guna kalau masak Kurma Ayam atau daging.
         Apabila berkahwin dengan orang Kedah, Kjee memang tak reti masak gulai guna rempah yang dihasilkan di negeri itu. Rempah Cap O misalnya. Hanya reti makan apa yang my MIL buat. 
        Kjee pernah jawab cara masak Kari Ayam yang sedap. Masa meniaga dulu, ada customer kata kari ayam yang Kjee ganding kan dengan Roti Jala, sedap.
         Rahsianya, rempah mesti cukup garing masa menumis. Api biar slow. Api besar, rempah jadi hangit dan kari jadi pahit. Klik SINI untuk caranya.
         Hari ini UnclePali yang masak Kari Ayam letak Kentang sebab Kjee tak sihat. Telor rebus kemestian bagi UP apabila masak kari. Bahu kanan sakit. Semalam dah pergi jumpa pakar tulang. 
          UP turut buat sambal belacan dengan ulam pucuk gajus,daun kari dan daun limau purut yang dipetik di laman depan. Ikan kering tenggiri melengkapi.

0 comments:

Post a Comment