Thursday, May 18, 2023

NASI AYAM RICE COOKER


         Ini Nasi Ayam yang Kjee paling suka buat. Bukan macam Nasi Ayam biasa2. Tetapi lauknya ditumis dan dicurahkan atas nasi yang baru sahaja kering dalam rice cooker.
         Kalo korang pernah makan claypot rice (nasi periuk tanah) kat food court dalam shopping mall, hah inilah cara yang Kjee adjust. Guna aje periuk nasi elektrik. 
         So kalau masak nasi ayam cara ini, tak perlu lauk lain lagi. Dalam lauknya Kjee letak isi ayam, cendawan Shitake dan juga ikan tenggiri jeruk. Actually ikan kering masin apa pun ok. Goreng, buang tulang dan pecah-pecah. 


   
         Tetapi selalunya apabila Kjee buat Nasi Ayam cara ini, Kjee siapkan semua bahan-bahan sebelum Kjee masak nasi. Ini adalah kerana nasi sekejap aje masak. Dan lauknya yang sudah siap ditumis, harus sudah sedia untuk dicurahkan atas nasi dalam rice cooker. 
        Dibawah ini ayam yang telah diperap selama lebih kurang setengah jam. 


         Dan selepas setengah jam, baru ditumis cili kering selama dua tiga minit. Kalo tak nak letak cili kering, abaikan
Kjee guna non stick pan dan panaskan minyak. Lepas itu dituang perapan ayam tadi. 
         Isyhhh korang tengoklah resipi penuh kat SINI.  Jangan panik tengok dalam blog tu cara masak guna claypot. Korang skrol sampai hujung, ada cara guna rice cooker. 
         Kalau bahan2 semua dah siap sebelum nasi dimasak, mudah aje kerja tau. Since ini makanan orang Cina, maka memang itu stail dia orang masak. 



         Foto atas 👆 UnclePali gaul apabila nasi siap masak. Tetapi elok lah tunggu lebih kurang 10 minit setelah swis rice cooker itu mati. Buka penutup Rice cooker dan lepaskan wap. 


         Selamat mencuba. 














1 comment:

  1. Uish kak jee.. geram je tgk.. mewah dgn isi ayam.. 🤗

    ReplyDelete