Pages

Sunday, July 21, 2013

IDEA HIDANGAN BERBUKA PUASA/SAHUR ... 5





Hari ni Kjee nak kongsi tiga resipi yang sedap tetapi agak mengambil masa untuk disediakan. Sebab itulah Kjee syorkan dibuat di hujung minggu. Anak2 ada dan korang yang berkerja, cuti.

Semalam Kjee ajak UnclePali pergi pasaraya Sri Ternak di Selayang. Dah dua hari Kjee teringin nak makan Sotong Kangkung. Dalam perjalanan, Kjee pun senaraikan barang2 yang perlu dibeli dalam bentuk sms. Maklumlah sampai sana nanti, UnclePali yang turun. Kjee seperti biasa jadi penunggu kereta.

Sampai rumah, semua barang ada kecuali Sotong Kembang! Laa baru teringat sotong kembang tiada dalam senarai yang Kjee text pada UnclePali. So melepaslah nak makan!

Sotong kembang memang susah nak dapat. Sesekali Kjee nampak ada di Tesco. Harganya tak mahal. Masa Kjee meniaga dulu sekilo sekitar RM4 atau RM5. Sekarang tak tau.

Nak tau cara buat korang klik pada resipi pada gambarnya yer.





Sotong Kangkung. Resipi SINI 



Ini pulak Tahu Bakar. Sos yang digunakan, sama dengan sos Sotong Kangkung. Mudah disediakan dengan kos yang lebih murah. Tetapi mesti ada tahu atau taupok yang sudah siap sedia digoreng. Boleh didapati di kebanyakkan pasaraya dan jugak pasar basah.

Dulu Kjee buat guna oven toaster. Tapi kalau guna kuali leper pun okay juga.

Masa meniga dulu Kjee guna sagat seperti yang digunakan oleh peniaga Siam untuk buat Somtam untuk sagat sengkuang. Tapi ricik halus2 sebenarnya lebih sedap kerana air senkuang tu tidak keluar dan lebih manis rasanya.




Tahu Bakar. Resipi SINI 




Resipi ketiga Kjee ni, Fucuk Dumplings, sedap dan mudah disediakan. Intinya bolehlah korang guna udang, ikan ataupun ayam.

Kjee selalu buat Fucuk Dumplings ini untuk minum petang. Tetapi kekadang Kjee buat jugak sebagai lauk sampingan. Suka hati kitalah kan...Kita yang buat dia. Hehehe.



Fucuk Dumplings. Resipi SINI




























Selamat Mencuba.

1 comments:

Suzie said...

Kak jee nanti nak try buat fucuk tu ....

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...