Friday, July 19, 2013

AYAM STANDARD RM7.70 SEKILO. HARAP TIADA MANIPULASI




PUTRAJAYA: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan pada Jumaat menetapkan harga ayam standard pada kadar RM7.70 sekilogram semasa skim kawalan harga musim perayaan tahun ini.

Menterinya, Datuk Hasan Malek berkata harga tersebut yang turun sebanyak 70 sen daripada harga purata runcit akan dilaksanakan selama 17 hari bermula 26Julai ini.

"Skim ini akan berakhir pada 11 Ogos iaitu hari raya ketiga dan dilaksanakan di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011," katanya pada sidang media di sini Jumaat.

Mengenai penetapan harga ayam, beliau berkata pengusaha dan pengeluar ternakan ayam telah bersetuju dengan penetapan harga itu pada mesyuarat Rabu lepas dan menjamin bekalan ayam adalah mencukupi untuk Aidilfitri bulan depan.

Hasan berkata, tahun ini pihak kementerian telah mengenal pasti sebanyak 20 jenis barangan untuk ditentukan harga maksimum di bawah skim kawalan harga itu.

Antara 20 jenis barangan makanan yang dikawal ialah Ayam Super, Ayam Standard, daging lembu tempatan, daging lembu import dan daging kerbau import dari India, jelasnya.

Dalam pada itu, para peniaga diwajibkan menjual barangan harga terkawal tidak melebihi harga maksimum yang ditetapkan kementerian dan meletakkan tanda harga berwarna merah jambu bagi membezakan dengan barangan keperluan lain, katanya.

Ditanya mengenai sama ada barangan keperluan lain mencukupi sempena Aidilfitri, Hasan berkata berdasarkan rundingan dengan pemborong, pembekal danpengimport bekalan keperluan barangan makanan utama adalah mencukupi.

Dalam perkembangan lain, Hasan berkata seramai 287 peniaga dikenakan kompaun berjumlah RM31,800 semasa Operasi Pemantauan Harga Barang (Ops Harga) diseluruh negara dari 6 Julai hingga Khamis.

"Sepanjang tempoh itu, 62,672 pemeriksaan dilakukan dan nilai rampasan sebanyak RM56,119. Kebanyakan peniaga melakukan kesalahan di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011, Akta Pelindungan Pengguna 1999 dan Akta Timbang dan Sukat 1972," katanya.

Menurut Hasan, Ops Harga itu adalah untuk memastikan para peniaga tidak mengambil kesempatan menaikkan harga bagi mengaut keuntungan berlebihan ketika permintaan sesuatu barangan meningkat.

Beliau meminta orang ramai bekerjasama dengan kementerian dengan melaporkan sebarang kesalahan yang dilakukan oleh peniaga dengan menghubungi di talian bebas tol 1-800-886-800. - BERNAMA

Kjee: Bagaimana pengguna hendak membezakan ayam standard dengan ayam super? 

0 comments:

Post a Comment