Pages

Friday, July 19, 2013

IDEA HIDANGAN BERBUKA PUASA/SAHUR...3

Asalammualaikum. Hari Jumaat sudah kembali.

Hari ni tetiba rasa nak share dengan korang resipi berasaskan udang. Kjee pelbagaikan pilihan. Ada udang halus yang warna putih tu, ada udang galah dan ada udang biasa. Karang kena sindir kalau tayang udang galah dan yang besar2 sahaja kan?

Udang halus putih ni dulu murah jer. Masa tu ramai yang tak pandang atau buat2 tak pandang jer sebab leceh nak buang kulit dan kepalanya. Bila dah buang tinggal secoit jer.

Tapi sejak Kjee dapat resipi buat Udang Halus Goreng Pedas ni, kalau ke pasar, mata meliar cari udang halus. Sekarang harganya dalam lingkungan RM12-RM14 sekilo. Hmmm nak buat camner kan?

Sedap sangat dibuat jamuan untuk Sahur. Kerangupannya membuatkan kita boleh tambah nasi lah. Resipi kat bawah gambarnya yer.


Resipi klik sini  http://www.dapurkakjee.com/2013/04/udang-halus-berlado-pembuko-selero.html


























Resipi klik sini  http://www.dapurkakjee.com/2012/11/betik-mengkal-lemak-pedas.html

Ini kali pertama Kjee masak Udang Galah dengan Betik Mengkal. Biasanya Kjee masak dengan Peria Katak atau Peria Besar.

Masa tu Kjee tinggal di Sg Pelong, Sg Buloh. Banyak pokok betik ditanam keliling rumah. Kami sekeluaarga kureng sikit bab makan betik. Habis dikerjakan oleh sang kera. Tak kesahlah dah rezeki mereka.

Pastu satu hari singgah kat blog Che Mat Gebu. Nampak dia masak betik mengkal. Itu yang Kjee terus suruh UnclePali kait dan buat lauk diatas.




Resipi klik sini http://www.dapurkakjee.com/2012/10/baked-prawn-and-crab-stick-omelette.html



























Baked Prawn and Crabstik Omelete ini salah satu menu yang dicadangkan untuk Sahur. Ini boleh disediakan awal. Simpan dalam fridge. Apabila bangun sahur, boleh panaskan atas kuali, dalam oven mahupun microwave.

Boleh guna apa jua jenis udang. Kalau tak nak guna crabstik, boleh ganti dengan isi ketam. Hmmm lagi marvelos!

Omelete ini pasti disukai anak2 sebab boleh ratah begitu sahaja.






Ini satu minuman yang Kjee tahu agak popular untuk hidangan berbuka puasa. Tiada resipi khusus. Rendam saja biji selasih dua atau tiga jam. Kemudian apabila dah kembang, kaup kekotoran yang timbul di permukaan. Tapis dan campurkan dalam air sirap. Boleh buat air sirap kaler biru jugak.

That's all for today. Selamat mencuba.


1 comments:

Anonymous said...

salam
betik is good for you kak jee. sepotong every morning and nite.
potong sejuk dlm fridge. kdian potong limau perah masa nak makan.
btw kak jee tak duduk dekat sg buluh yg dekat dgn mnasir lagi ke?

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...