Sunday, September 13, 2015

PULUT SERI MUKA. TIPS UNTUK DAPAT PERMUKAAN LICIN








Ini kali ketiga Kjee buat Pulut Seri Muka dalam seminggu. Ia dikenali sebagai Pulut Sekaya di negeri-negeri Utara Malaysia. My SIL kak Paridah kata my MIL buat sedap. Ada bubuh rempah tetapi malangnya sejak 15 tahun kahwin dengan UnclePali tak pernah pun rasa. Huhuhu.

Kenapa sampai tiga kali Kjee buat dalam masa seminggu? Sebab kali pertama buat, tersangat sedap. Tapi tak puas makan sebab Nadia rembat bawak pergi opis share dengan office mates dia. So, Kjee buat kali kedua. Nak bagi Biha, my gud fren who stays in the neighbourhood.

Malangnya, kali kedua Kjee rasa cam ada yang tak kena. Kjee tengok lapis hijau macam keras sikit. Tapi Biha kata okay dan sedap. Kjee tak sempat nak rasa yang buat kali kedua kerana Kjee bagi the whole loyang kat Biha.

So, pagi semalam buat ler lagi. Kjee buat dua adunan sebab nak bagi separuh kepada Biha sebab keluarga dia suka sangat. Alahai yang ketiga ni pulak, pulutnya lembik sikit. Or maybe silap Kjee sebab potong masih suam-suam. Malam tadi Biha kata okay.

Pagi tadi setelah keluarkan dalam peti ais dan amik gambar, barulah perfect sikit. Walaupun pulutnya bagi Kjee lembik sikit tapi rasanya memang sedap. Kali keempat buat, Kjee akan adjust santan cair untuk pulut tu. Maybe guna dua cawan jer santan cair.



Guna loyang spring form yg diguna buat cheesecake. Jadi, tak perlu lapik plastik




Kjee dah janji pada diri sendiri dan jugak Biha yang Kjee akan buat lagi sampai Kjee dapat yang perfect dan menepati citarasa mokcik yang cerewet tahap gaban ni.

Nak bagitau you all, recipe ni memang dah cukup lengkap. Manis dan lemak semua dah ada. Cuma kita kena pepandai gunakan teknik betul mengukusnya.

Kjee tak berapa suka guna teknik tudung atau penutup kukusan dibungkus terlebih dulu dengan kain. Ada orang kata guna lampin kain. Harap mereka guna lamping kain yang belum digunakan. Hehehe

Selama ini Kjee tahu cara paling mudah guna pengukus bamboo yang biasa digunakan oleh mereka yang jual pau. Tapi Kjee ada dua pengukus bamboo tu yang saiznya tidak muat loyang kuih yang ada.

Tapi semalam, my genius of a husband, suggest Kjee tutup loyang dengan penutup bamboo. Kemudian, tutup lagi dengan penutup alluminium pengukus.










Fullamak. Memang pandailah suami gua ni. Sikit pun tak menitis air kat permukaan my Pulut Seri Muka! Tapi di 10 minit terakhir, apabila sudah elok kuih itu dikukus tetapi masih nampak lembab-lembab, jangan sesekali gunakan tisu dapur untuk serap air tu. Nanti jadi cam permukaan bulan! Tetapi bukak penutup dan biarkan ia terus dikukus selama 10 minit lagi sehingga kelembapan itu kering!

That way, korang boleh dapat permukaan Pulut Seri Muka atau Pulut Sekaya yang licin macam dalam gambar tu!

Ada yang tanya kenapa Pulut dan lapisan atas tidak melekat antara satu sama lain. Itulah sebabnya setelah memampatkan pulut dalam loyang, ia perlu dikembalikan ke kukusan dan dikukus semula lebih kurang 7-8 minit. Apabila permukaan pulut sudah panas, tuangkan perlahan-lahan adunan hijau.

Kjee guna 100% jus pandan. Jangan bimbang kalau waktu hendak mengukus, kaler dia macam tak cantik. Percayalah, setelah siap dikukus dan dikeluarkan dari kukusan, korang akan dapat kaler cam yang Kjee buat tu.

Harap-harap tips mokcik ni dapat membantu. Kjee tak pandai, bukan pakar tetapi apa yang Kjee turunkan adalah daripada pengalaman yang telah dilalui.

Harus tunggu sampai betul-betul sejuk baru potong. Elok buat malam, pagi baru potong. Dan guna pisau plastik ya.

Resipi penuh KLIK SINI.









7 comments:

  1. Oooo.... itu rahsianya yea k.gee... mekacih bebyk bg tips...

    ReplyDelete
  2. assalam jee ...rajin jee buat pulut serimuka cantik berseri n menepati selera...mak tu segan nak tunjuk kat jee pulut serimuka yg dibuat sbb dia tahu menantunya pakar masak heh...heh..

    ReplyDelete
  3. Mulus jer nmpk permukaan kueh...

    ReplyDelete
  4. Nak tanya..klu pulut xberapa masak boleh dikukus lgi tk.tpi bhgn atas masak nya elok cuma pulut jk ada masalah x msk sgt..dapat kukus blik tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shirley, Kjee tak pernah ada masalah seperti itu. So Kjee tak tahu nak nasihat camner. Sorry sangat2.
      Ginilah. Kjee rasa you ambil tudung periuk tutup bahagian atas tu dan terus kukus. Kalau tak ada tudung periuk guna Alluminium foil. Ini untuk elak bahagian atas terkena air. Cubalah. Kita ikhtiar.

      Delete