Wednesday, December 2, 2015

CHICKEN PARATEL KARI KERING INDIA







Selera Kjee memang selera 1 Malaysia. Tiada makanan di Malaysia ni yang Kjee tak suka melainkan yang tak halal lah kan. Hehehe. Kalau boleh semua Kjee nak terai. Of cos yang halal.

Paratel Chicken ini adalah antara lauk ayam yang Kjee suka sangat-sangat. Tetapi selama ini Kjee tak tau namanya. Main hentam sahaja order. Kejap mintak Kari Ayam Kering. Dan ada kalanya Kjee order Rendang Kari Ayam. Anehnya, waiter kat Restoran Nasi Daun Pisang Thurkah's kat Taman Melawati, macam faham jer.

Sejak dua menjak ni Kjee kena mencari banyak resipi membabitkan ayam. UnclePali kena Gout dan tak boleh makan red meat dan seafood. So, Kjee dah rimas masak lauk ikan sahaja. Begitu juga dengan lauk ayam biasa-biasa. Tu yang yang skodeng blog-blog masakan kengkawan untuk cai resipi ayam baru.

Semalam Kjee skodeng blog Daun Kari milik Chef Thyaga B Rajan. Nak cari resipi mirip Kari Ayam Kering yang Kjee suka sangat tu. Dan Kjee jumpa resipi Ayam Paratel! Belek-belek dan Kjee rasa inilah resipi yang Kjee cari.








Nadia kata Kjee pernah buat Kari Ayam kering ni dulu. Ya memang pernah tapi masak main hantam sahajalah labu. Rasanya? Hmmm bolehlah. Hehehe. Nak tengok resipinya KLIK SINI.

Lauk ini kena masak guna ayam yang ada tulang-tulang. Semua bahagian ayam boleh kecuali dada yang banyak sangat isi. Tadi Kjee ada satu kilo ayam bahagian Thigh. Beli kat Ayam Mas. Tapi resipi Chef Thyaga hanya perlu 600gms atau satu kati. So UnclePali timbang ngam-ngam 600 grams. Lebih tu dia goreng.

Bila dah siap masak, tak cukup lah pulak untuk makan malam ni. Kejap lagi nak gi beli ayam dan masak lagi. Mengamuk Nadia kalau dia balik malam ni, Ayam Paratel tu dah habis kan? Hehehe.

Buatnya mudah aje. Tak perlu santan dan Kjee pasti ia hidangan yang sihat. Cuma kalau buat untuk makan keluarga yang besar, elok digandakan bahan-bahannya.










Untuk resipi penuh, KLIK SINI.

Chef Thyaga bukan sahaja berkongsi resipi masakan India tetapi juga kuih muih Melayu yang pelbagai. Semuanya senang untuk diikuti. Pengalamannya cukup luas memasak di dalam dan jugak luar negara!

Lauk ini sedap digandingkan dengan Rasam dan Papadom. Jugak dengan Cucumber Raita atau salad mentah yoghurt. Tapi Kjee malas nak buat. Kalau peria goreng garing pun sedap.

Thnx Chef Thyaga for this wonderful recipe. This is a keeper. Setelah buat sekali, Kjee dah boleh hafal bahan-bahan dan cara pembuatannya. Tidak banyak kerenah dan bahan-bahannya semua ada di dalam rumah.

Rasa-rasanya, boleh jugak dibuat daging kambing untuk resipi ni. Akan cuba lain kali.

Ayam Paratel bukan sahaja enak dimakan dengan nasi putih tetapi jugak Capati, Roti Canai, Roti Naan dan jugak Poori. Roti Arab dan Lempeng pun sodap.










Kjee buat Rasam ikut resipi Mat Gebu. KLIK SINI. Kalau ke restoran Nasi Daun Pisang, wajib order Rasam. Ia sup masam India yang sangat menyegarkan.


2 comments: