Friday, September 17, 2021

STIR FRY DAGING BROKOLI


      Kalau ada sayur especially sayur hijau dalam peti ais, Kjee mesti resah. Cepat-cepat fikir nak masak apa. Kalau tidak, mesti layu dan akhirnya kena buang.
      Itu yang terjadi kepada Brokoli pagi tadi. Ianya baki dari yang Kjee beli dan gunakan separuh aje hari tu. Kjee terus plan buat Stir Fry Beef dengan Brokoli. The last time Kjee buat 6 bulan lalu. UnclePali suka sangat.
       Kalau sayur Brokoli, kena celur dulu seketika. Tak lah lama sangat. Separuh masak gitu. Of course kena potong-potong dulu. Lepas celur toskan airnya. Tak perlu lalu bawah air paip. Biarkan kepanasan selepas dicelur, lembutkan lagi sedikit brokoli. 


       Kjee guna daging batang pinang sebab itu bahagian paling lembut. Maklum yang nak makan nanti, dua-dua pagar dah longgar. 🤭
       Daging dihiris. Tabur sedikit lada hitam kisar dengan satu atau dua sudu sos tiram. Perap lebih kurang 30 minit dalam peti ais. Ini sebelum digaul rata. Gaul dan simpan dalam peti ais. 

       Hiris empat ulas bawang putih dan dua inci halia. Kalau ada halia muda lagi okay. 
      Panaskan kuali dan tumis halia sampai garing. Masukkan bawang putih. Apabila bawang sudah hampir garing, masukkan daging. Goreng sehingga daging kecut. Apabila daging sudah nampak garing, masukkan brokoli dan gaul rata. 
      Rasa. Sekiranya perlu, curahkan sedikit fish sos. Gaul rata lagi. Terus hidang. 



0 comments:

Post a Comment