Wednesday, February 23, 2022

SUP TELOR TAUHU JEPUN


      Ini Sup Telor ala-ala Egg drop Soup. Kjee selalu buat kalau lauk pauk yang lain, semua lauk kering.
      Dan tiap kali buat, Kjee akan letak apa yang ada. Misalnya udang2 putih yang halus atau crab sticks. Semua sedap.
      Kali ini Kjee letak tauhu Jepun. Potong ikut suka. Dulu Kjee pernah celup dalam tepung jagung dan goreng. Kemudian baru dimasukkan dalam sup. Dan Kjee pernah juga letak jagung manis. Sukatilah korang. Ikut apa yang ada tau. 


      Bahan2 untuk Sup ini hanya dua biji telor, satu kiub ayam atau bilis, tiga ulas bawang putih, satu cawan setengah air, minyak bijan dan satu keping tauhu Jepun yang bulat tu. Sedikit daun bawang hiris. 
      Mula2 panaskan periuk kecik dengan  1 sudu minyak masak. Masukkan hirisan bawang putih. Apabila sudah hampir garing masukkan secawan setengah air. Didihkan. 
      Kemudian masuk kan pula satu kiub ayam. Kalau tak ada, letak sejemput ikan bilis pun ok. Cuci dan tumbuk dulu. Kalau ada air rebusan tulang ayam atau kulit udang pun sedap. 
      Sudah mendidih, masukkan hirisan tauhu. Masak lebih kurang 5 minit. Pukul dua biji telor, besarkan api dan curahkan telor. Kacau2 lebih kurang jer. Biar telor tu dah pekatkan sup. Siap. Titis kan sedikit minyak bijan. Kalau tak der ok jer. Adanya mintak itu, sup akan bau sedap. 
      Terus hidang sambil tabur daun bawang. Kalau ada bawang goreng dan cili flakes lagi cegini 👍👍👍. 




1 comment: