Saturday, September 24, 2022

BUBUR SIAP 30 MINIT

       Ya betul. Tetapi bukan bubur segera yang dalam pek tu (ada ke? ) dan direbus bila nak makan. Tetapi ini bubur yang kacang nya telah dibekukan terlebih dulu. Tak kesahlah beku semalaman atau berhari-hari! 
       Bubur Kacang, Bubur Pulut Hitam, Bubur Kacang Merah ataupun Bubur Nasi. Semuanya boleh siap dihidang dalam masa setengah jam. Serius. Tak perlu guna Pressure Cooker. Tak perlu rendam kacang macam selalu dibuat. Kacang Dhall pun boleh. Kjee juga rebus kacang dhall sehingga lembut dalam tempoh masa yang sama!
       Kjee ada Pressure Cooker. Tetapi setelah dapat tahu kaedah bekukan kacang tersebut semalaman, terus tak guna cara lama guna Pressure Cooker. Tak pasti (sebab belum pernah cuba) boleh guna kaedah sama untuk daging. Tunggulah nanti.
       Ada tanya hari itu, lepas bekukan, kena cuci dulu? Eh tak lah. Cuci bersih2 dan terus letak dalam bekas bersama air. Air dalam dua inci atas kacang. Pastu bekukanlah. Boleh beku semalaman atau lebih. Sukatilah. 




       Hah bekukan macam diatas ☝️. Kemudian apabila nak masak, terbalikkan terus ke dalam periuk. 




     Lepas itu letak air. Kjee letak dalam 5 cawan dan terus hidupkan api dan rebus. Mesti perhatikan selalu sebab takut membuak. Dalam masa 25 minit, api sederhana besar, cek tengok dah lembut ke belum. 


       Aritu Kjee bekukan beras, agaknya dekat 3 bulan sebab terlupa. Masa UP bersihkan freezer, dia hampir nak buang. Mujur sempat Kjee selamatkan. Dan jadilah bubur nasi stail Kjee yang digelar my Bubur Lambuk Special. Lihat foto atas. 
       Kjee memang dah lama masak Bubur Lambuk guna kaedah bekukan beras nya dulu sebab malas nak tunggu lama. 
       Dan ini kejadian tadi. Bubur Kacang. Korang masaklah bubur ikut resipi memasing ya. Bagi yang nak buat bubur kacang my way, klik SINI


1 comment:

  1. Wah.. bole try ni kak jee.. senang kja dapur.. tips yg best sgt.. ok la, nk frozenkan kcg hijau la.. tq kak jee.. 😘

    ReplyDelete