Friday, February 24, 2023

BUBUR LAMBUK


        Yayyyy kalau Kjee dah mula buat Bubur Lambuk maknanya Ramadan sudah hampir menjelma. Lebih kurang sebulan aje lagi.
       Dan Bubur Lambuk Special ini akan Kjee sediakan sekurang-kurangnya dua kali seminggu atau hampir bosan menikmatinya. 😁
        Tetapi Kjee boleh gerenti sesiapa yang pernah cuba buat cara Kjee ini akan seringkali teringat kalau tiba Ramadan. Insya Allah. 
        Dulu masa Kjee jual bubur ini kat Pasar Juadah Melawati, ada seorang pakcik tu kecewa banget apabila bubur dah habis masa dia datang. 
        "Adoi macam mana saya nak jawab kat anak saya? Dia yang kirim. Tempat lain tak jual macam yang ini!" Ketakutan dia. Maklumlah di bulan Ramadan anak2 banyak ragamnya kalau berpuasa. 
        Unclepali yang terdengar terus ambil satu bekas dibawah meja. Bubur itu untuk kami berbuka Puasa. Terus serah kepada pakcik tadi. Apabila dia tahu itu untuk kami berbuka puasa, dia kata: "Eh pakcik bayar dua kali ganda!" Kjee tolak duit dia. "Hadiah kami untuk anak pakcik!" Sedih bila terkenang. 

        Hari ini Kjee masak guna kaedah cuci beras dan rendam dalam air dalam freezer. Air tu biar tinggi satu inci dari beras. Dan pagi esok terus letak beras rendaman beku itu dalam periuk. Tambah lagi air separuh periuk dan rebus. Kjee juga rebus daging yang dipotong kecik2 dan direbus, sehari sebelumnya. Air daging turut dimasuk ke dalam rebusan beras. 
        Tarrraaa selalunya Kjee masak dalam Pressure cooker tetapi guna kaedah ini tak perlu pressure cooker. Sekejap aje dah siap. 
        Korang yang selalu follow cara Kjee buat Bubur Lambuk ini mesti sedia maklum Kjee pecahkan telor asin ke dalam periuk hampir2 bubur sudah nak siap. Bukan rebus sebiji-biji dalam periuk asing2 macam orang rebus telor asin. 
        Baca resipi lengkap kat DISINI. Tapi tukarlah cara lama itu dengan guna beras beku ya. 
        SELAMAT MENCUBA. 

     

0 comments:

Post a Comment