Thursday, February 16, 2023

TELOR CEPLOK TAUCU


        Kekadang tekak Kjee pelik sangat. Tetiba tadi teringin sangat nak makan Telor Ceplok masak Taucu. Ceplok tu bahasa wong Jowo. Maknanya telor goreng. 😂😂😂
        Lauk orang bujang ni. Especially kalau dah masuk bulan tua. Tapi Kjee kenal lauk ini sejak kecik. Celik2 mata dah tau Telor Ceplok Taucu. So apabila housemate kita setuju lauk ini untuk lunch, kita pun punyalah suka. 
        First thing cek fridge dulu tengok kalau2 ada stok taucu. Alhamdulillah. Telor memang sentiasa ada. Kami guna satu papan seminggu. Maklumlah zaman barang mahal. Tetapi telor pun tak murah sekarang. 
        Apabila Kjee beritahu UP yang Kjee nak masak Telor Ceplok Taucu, terus dia ke dapur goreng telor. Dia kata Kjee tak pandai goreng telor. Dia goreng empat biji. 

        Kemudian Kjee hiris bulat2 sebiji bawang besar, dua ulas bawang putih dan empat biji cili padi. Semua ini ditumis sampai layu. Kemudian masukkan satu cawan air dan satu sudu makan taucu. Kjee hanya ada stok taucu yang kasar2. Masih dalam bentuk kacang. 
        Apabila sudah mendidih, masukkan setengah sudu kecil gula dan satu keping asam gelugor. Letak gula dan asam keping sebab nak bagi rasa lauk itu seimbang. Ada masam, masin dan manis. 

        Kemudian pelan2 masukkan telor ceplok tadi. Perlahankan api. Biarkan telor itu serap sikit kuah dalam masa 7-8 minit. Kemudian padam api. 
        Itu aje. Lauk ini antara lauk yang membuka, selera jika tekak meragam. 
        Hari ini Kjee juga goreng tongkeng ayam. Garing-garing. Tak ramai suka tapi kami suami isteri punya fav. Untuk sayur seperti biasa hanya ada timun Jepun. So buatlah sambal tempoyak cili. 








0 comments:

Post a Comment