Monday, September 26, 2011

DEMAM SEMINGGU SEBAB MESIN NI!!






Dua tahun lepas, Nadia belikan mesin ni untuk Kjee. Hari2 Kjee mengaruk nak beli mesin jahit sampaikan Nadia dan Unclepali tak senang duduk dibuatnya. Bukan selama ni Kjee tak ada mesin jahit. Dah dua kali Unclepali belikan. Dua2 Kjee bagi orang sebab Kjee ni manusia yang tak suka mesin fesyen baru.

Kjee lebih suka menjahit kalau guna mesin singer yang antik. Setelah puas mencari, akhirnya Kjee ke satu kedai Singer kat Sentul. Tauke tu tengah promo mesin cap Flying Man ni dari China.

Kjee terpikat dengan rupanya sebab sama macam mesin singer dolu2. Dan mesin ni guna karan. Apa lagi, tersengih2 lah Kjee apabila Nadia belikan. Tak mahal sangat. Tak sampai RM400. Ala Nadia bukannya kerja lagi. Biarlah dia belikan yang murah dulu kan?

Balik rumah, Kjee pun mulalah cari kain yang dah lama terperap tak dijahit. Projek buat seluar tidur Nadia yang besar gelobos. Hmm sepanjang malam Kjee menjahit. Seluar tu siaplah. Nadia happy sangat.

Tapi seminggu Kjee demam. Demam urat! Masa tu kan Kjee bukannya sihat. Jalan pun masih berpapah ada hati nak duduk dua tiga jam menjahit.

Kerana Kjee demam, Nadia mengamuk dan terus simpan balik mesin jahit tu dalam kotak. Dua tahun mesin tu terperap.

Semalam Kjee beritahu Unclepali nak jahit kain batik yang MIL bagi. Nadia jeling. Jangan demam lagi tau, dia bagi amaran. Unclepali garu2 kepala. Mesin jahit? Dia dah lupa rumah ni ada mesin jahit sebab dah dua tahun terperap dalam setor!

So tadi Unclepali keluarkan dan letak atas meja kat depan. Siap pasang semua dan Kjee mulalah menjahit. Sekejap je siap 4 helai. Suka yang amat2 sebab selama ni Kjee hanya ada 3 helai kain batik! Habis tu selama ni Kjee pakai apa kat rumah?

Kjee guna kain pelekat lah sebab kain pelekat kan lebar. Kjee ni saiz XXXXL. Kain batik biasa mana muat. Sekarang dah tak payah guna kain pelekat lagi kecuali untuk solat. Hehehe

6 comments:

ieda said...

salam kak jee...first time saya sampai sini.memula tgk gambar tu rasa..."eh...sapa ni....awat rasa familiar sgt?"....pastu baru baca profile...patutla mcm kenal.

btw...kat rumah saya ada mesin jahit singer pesen lama tu..tapi dok kat tepi dinding tu ja lah...

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam kjee. Murah ke mahal ke, kalau anak yang beli hati kita pasti berbungakan kjee?

Anonymous said...

salam Kjee..tgk pic mesin jahit akak, trigt kat mak d kpg..saya lg dahsat Kjee..dulu ada le mak bg pinjam mesin jahit yg canggih/eletrik kt saya..hehe..tp mesin tu dok tepi jerr sbb tiap kali saya pakai, mesin x gerak langsung..last2 bgtau mak..errr..nak guna mesin yg manual(guna kaki) je la mak, x leh la mesin yg canggih2 ni x jalan..mak saya dah gelak..ko bdk baru blh x pandai lak guna mesin canggih cmtu..nmpk gaya mak lbh terrer la dr ko..ngeeeee (tmalu sendiri ngan mak)..;p :nong

DiahRothman said...

Tahniah Jee, kakDee suka someone yang suka jahit menjahit ni..... kuat kan semangat Jee.

cikgu su said...

Ooo kak jee dh slim la ni kan?? Tahniah dh pakai kain batik...bukan lagi kain pelikat....

E-na Lovely Kitchen said...

teringat kat mesin Raleigh e-na...beli ms mula2 kawin sbb rasa susah bila xde mesin jahit harga lebih kurang dgn mesin k.jee ni la...MIL nak kasi mesin singer hitam dia tp cam jauh plak nak angkut ke melaka masa tu..walaupun menjahit utk kegunaan sendiri tapi sekarang dah bertambah jadi 3 ketul mesin...1 mesin jahit tepi dan 1lagi mesin baru yg "APPLE" program tu k.jee... siap mak belikan mesin tu semata2 sbg hadiah e-na habis study...terharu rasanya dgn pmberian mak tu...skrg rasa rindu sgt nak menjahit sbb ada byk masa dok umah tp mesin plak xde...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...