Wednesday, September 21, 2011

SAMBAL UDANG KERING GARING



Tekak Kjee memang pelik. Ada hari suka sangat makan pedas2 dan ada hari kureng. Sebab itulah Kjee selalu standby, sambal udang kering. Dolu2 Kjee buat banyak2. Masak sampai kering dan garing pastu simpan dalam bekas2 kecik dalam peti ais. Bila nak makan, keluarkan.


Kalau Kjee buat maggie ker, mihun sup ke, makan mihun goreng ataupun mi goreng, Kjee selalu makan dengan sambal ni. Malah kalau tanak pulut pun sedap makan dengan sambal ni bersama ikan kering masin.


Tetapi sejak setahun lalu, Kjee ternampak sambal udang kering ni djual dalam botol kat Tesco. Dipanggail Crispy Prawn Sambal. Kjee belek punya belek dan nampak logo halal kat siu. Mula2 beli botol kecik dulu. Pastu bila dah confirm sedap barulah Kjee beli botol yang besar. 


Kalau pergi outstation pun Kjee bawak. Teringat dulu kalau gi overseas, punyalah susah nak dapat sambal kat sana. Sampai Kjee terpaksa bawak cili api jeruk. Kalau tidak mana selera makan!


Sambal ni jugak sesuwai kalau dimakan masa sahur. Ia betul2 membuka selera. Rasa sambal ni (yang dibeli) sedap sangat cuma Kjee tak suka dia orang tak buang biji. Tapi kalau kunyah biji2 tu sedap tau. Ranggup.


Okaylah. Tadi ada yang mintak resipi sambal udang kering yang Kjee buat. Kjee guna udang kering jenis yang elok, kasar dan nampak masih segar. Pastu dimasak atas api perlahan sampai sambal tu betul2 kering.
 



BAHAN2:

300 gms udang kering (pilih kualiti yang baik sedikit) 
5 sudu besar minyak masak.
35 helai cili kering (dicelur dan dibuang biji)
10 biji bawang merah
4 batang serai diracik
kunyit hidup sebesar ibu jari
 ½ cawan asam jawa
1 sudu besar gula
sedikit msg (jika guna)
250 gm bawang goreng


 CARA:


Udang kering direndam selama sejam. Toskan dan bila sudah benar2 kering, dikisar. Jangan terlalu halus. Kalau susah nak agak kehalusannya, tumbuk je.
Panaskan 5 sudu minyak dalam kuali dan tumis semua bahan yang telah dikisar hingga naik minyak dan wangi. 
Masukkan udang kering, air asam jawa, garam, gula, msg dan kacau hingga menjadi benar2 kering. Gunakan api perlahan.
Apabila sudah betul2 kering, angkat dari api dan sejukkan. Kalau sudah betul2 sejuk, gaulkan dengan bawang goreng dan simpan dalam bekas kecik dalam peti ais.







8 comments:

Ell Joella said...

arrgghh k.jee... peberet saya gak crispy prawn ni.. wajib ada dalam lemari dapo.. suka makan ngan roti paratha Kawanku.. aritu L wat cicah ngan nasi impit campo ngan bawang goreng.. bertambah 2 mangkuk.. mmg naik KG saya..huhu.. skang ni tgal belen 2sudu lg kot dalam botol..nk kena g giant dapatkan stok.. mmg sedap..biasa makan yg mcm k.jee bli tu tp yg terbaru L cuba jenama delimas.. sama je rasa.. nt nk try buat sendiri pulak ikut rcp atas nun..

Mas said...

alahai... terliur dah tgk sambal tu :)

missalongwani said...

mmg sedap r kak jee..leh smpai termimpi2..mula2 wani xmakan..pasal tgk pelik je..smbal per la nih..skali ari tuh cube makan ngan nasik panas..perghhhhhhhhhh...sedapnyer....igt rase cili sesajer..huih...kalu tau sok mak beli banyak2 coz ari tuh beli 1 jer kat cosway.nk try..skali pi cari plak..dh xder..huk3...sedih tol...

The Black Jubah said...

Thanks Kak Jee, mesti try....saya ni bolehlah dikata hantu sambal....

Shikin JD said...

Nak cari la nanti kat Tesco tapi rasanya kalo wat sendiri lagi bagus, leh bekalkan utk anak bujangku...thanks for the info Kjee

Anonymous said...

wahhh.. tq kak jee.. saya pun selalu beli same brand dgn kak jee.kat rumah ni mmg standby jer. tp pernah terpikir camner nak buat sendiri sbb ada dapat udang kering yg sangat cantik. tq kak jee.. -zaliza

Jun said...

KakJee...trimakasih berkongsi resipi sambal udang kering tu. Jun dah buat n bagi kwn2 rasa..diorang ckp sedap ler..tq again, mwah3

aliaiqsyi said...

Kak Jee.... t.q for resepi .... kt org mkn gan bubur nasi..... cedap... my hubby pun puji... t.q

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...