Saturday, November 16, 2013

PAI AYAM GARING GUNA PIE MAKER ELEKTRIK











Apabila melihat manual cum buku resipi yang disertakan dengan Pie Maker yang Kjee beli online, baru-baru ini, macam senang jer nak buat pie guna kitchen gadget ini. Dalam masa lebih kurang 8 hingga 10 minit, pie sudah boleh dimakan. Garingnya menyeluruh.

Kalau kita buat pie yang dibakar dalam oven, pasti korang perasan base crust pie akan lembik. Bahagian atasnya sudah garing, tetapi bawahnya masih lembab atau soggy.

Kawan baik Kjee, Wan Noorizan, kata itu tidak menjadi masalah. Bakar dulu base pie macam buat shell cheese tarts. Kemudian baru diletakkan inti dan ditutup bahagian atas dengan sekeping lagi pastri dan bakar sehingga keemas-emasan atau nicely browned.

Tetapi kalau guna electric Pie Maker, memang gerentilah hasilnya garing. Tak perlu bakar shell. Tapi tak semua ada pie maker kan. So the choice is yours. Tetapi, nasihat Kjee, sesiapa yang tiada pie maker dan berhajat nak beli, hmmm fikirlah berapa kali dalam sebulan korang buat pie. Kalau setahun sekali atau dua, tak perlulah.

Nak buat pie cara conventional, klik jer SINI. Ini yang Kjee buat hari tu.









Untuk Chicken Pie yang Kjee buat hari ini, Kjee ikut resipi Wan Noorizan iaitu 200 gms butter, 2 cawan tepung gandum dan lebih kurang 6 sudu air sejuk (air sejuk peti ais).

Kalau dilihat resipi dalam buku resipi yang disertakan dalam pie maker, hanya guna 2 cawan tepung dan 1 cawan butter dan air sejuk ikut kesesuaian untuk mampankan doh.

Kerana itu Kjee guna resipi Wan Noorizan dan bukan Emma Masterchef. Kjee risau resipi Emma mungkin tidak sesuai untuk pie maker kerana terlalu banyak butter. Wan pernah beritahu Kjee, resipinya menghasilkan pie yang garing. Sementara pie resipi Emma agak rapuh.

My choice? Hmmm resipi Emma memang sedap tetapi kalau selalu makan boleh buat body kembang ke kiri dan ke kanan. Resipi Wan Noorizan, garing dan orang yang gusi dah goyah macam Kjee, ada masalah sikit lah. Lol.







Pie yang Kjee perolehi hari ini cukup garing. Garing keliling. Walaupun arahan dalam manual kata, bakar antara 5 hingga 8 minit tapi Kjee tambah dua minit lagi.

Kjee buat inti chicken pie yang biasa Kjee buat dengan sedikit penambahan. Kjee bubuh lada hitam kisar serta telor rebus dan cendawan butang dalam tin yang telah dihiris. Caranya, Kjee letakkan satu sudu besar inti, lepas tu letak telor rebus, kemudian baru ditutup dengan selapis pastri.

Resipi intinya korang intai SINI.

Rumusan Kjee setelah siap masak dua biji pie guna pie maker... Kjee lebih suka bakar cara conventional..dalam acuan alluminium yang pakai buang tu dan dimasukkan dalam oven. Taklah ralat beli.. tak mahalpun...RM76 jer. Tapi itu harga Kjee beli online. Khabarnya kalau tidak, harganya sikit lebih kurang RM288.

Tapi mereka yang suka pie yang garing, memang sesuailah kalau guna Pie Maker. By the way, beli pie maker online lebih murah daripada beli di kedai...kalau ada jual lah kat Malaysia. Tapi ada yang kata beli kat Australia pun mahal. Dekat RM300. Kjee lah bertuah... RM76 jer. Hehehe.













13 comments:

  1. tergodanya!!! sedapnya pai ayammmm...

    ReplyDelete
  2. cantik ciken pai kakjee...senang kije kalau dah ada maker mcm ni erk...salam kenal kak jee

    ReplyDelete
  3. cantik kejadian pai tu, teringin pulak nak ada satu pai maker :)

    ReplyDelete
  4. cute nya pie maker tu ya kak..dari jauh lagi Nampak pie ayam...semestinya kelihatan kulitnya yang garing...

    ReplyDelete
  5. kak jee,mn blh beli pie makeer ni? klu online? siti

    ReplyDelete
  6. google jer... kjee beli kat lelong.com Siti.

    ReplyDelete
  7. Memang garing Rahel. Tapi gigi Kjee dah tak kuat.. tak leh layan makanan yang garing dan ranggup. huhuhu

    ReplyDelete
  8. wakailumsalam Ela. Ya betul senang guna pie maker. Tapi first time buat ari ni, kelamkabut jugak. hehehe.

    ReplyDelete
  9. Wah hebatnye kjee. Macam best je pie tu. Sedap klau garing centu. Kita pun nk wat gak tp kena tgu ada pie maker le hee3...

    ReplyDelete
  10. kak jee
    pie maker tu kjee beli kat mana?....saya cari tak jumpa ...

    ReplyDelete
  11. salam kjee beli pie maker 2 kt mne ye?

    ReplyDelete
  12. Kjee beli online... Lelong.com. Lazada pun ada.

    ReplyDelete
  13. Assalam kjee.
    Resepi crust wan noorizan mmg mabeles. Sedap rangup. Sya wat pie ayam n apple guna pie maker. Inti pie ayam kjee pun sedap. Terima ksh byk sharing. Allah saja mbalas segala pkongsian ini.

    ReplyDelete