Thursday, May 7, 2015

TEATER MUZIKAL JAWA MATAH ATI




Sewaktu melihat promo Matah Ati sewaktu menonton satu persembahan di Istana Budaya tahun lalu, Kjee terus cuit UnclePali. This we must see. Begitu teruja Kjee melihat promo yang mega scale itu.

Jadi apabila mendapat undangan untuk menyaksikan persembahan khas untuk media, semalam, Kjee dan UnclePali tidak mahu melepas peluang. At last, kami akan dapat saksikan sesuatu yang jarang-jarang kali dipentas di negara ini.

Grup teater muzikal Mata Ati telah dipersembahkan pertama kali di luar Indonesia pada tahun 2010, di Singapura. Ketika itu barisan penari/pemain adalah seramai 120 orang. Tetapi kerana kekangan saiz pentas Istana Budaya, hanya 58 penari dan 12 musician sahaja dibawa.

Matah Ati memaparkan opera dan lagu-lagu dan muzik Jawa yang dikombinasikan dengan tarian klasik Jawa. Menariknya pementasan ini ia hanya menggunakan props dan set pentas yang terlalu sedikit.

Bagaimanapun, penonton tetap terpukau dengan koreografi yang cukup detail. Penari-penarinya begitu selesa memainkan watak mereka sehingga membuatkan kami terpukau.

Walaupun keturunan Jawa, namun sepatah pun lirik pada lagu tidak Kjee faham. Bagaimanapun, ada jugak diselangselikan dengan subtitles dalam bahasa Inggeris. 

Yang lain korang tengok jer lah gambar. Tapi kalau ada kesempatan, harus menonton Teater Muzikal Matah Ati ini. Ia akan berlangsung selama 3 hari mulai 7 Mei, bermula jam 8.30 malam. Tiket masih ada dijual.

All pix by UnclePali































1 comment: