Monday, May 11, 2015

SAMBAL GORENG PENGANTIN KJEE LAIN?









Apabila Kjee nak buat lauk ini, terus terbayang wajah Datuk Khadijah Ibrahim. Tiap kali dia terserempak atau call Kjee, dia akan kata : "Jee, mana dia Sambal Goreng Pengantin Ayam yang awak janjikan nak buat untuk I?"

Hahaha dan berpuluh tahun agaknya tapi tak jugak Kjee buatkan untuk Tijah. Kali terakhir Kjee terserempak dengannya ialah waktu nak gerak ke kereta selepas menziarahi pengkebumian Allahyarham Juwie. Masa tu Tijah baru sampai. Dialog sama dilemparkan,  Entah bila agaknya dia dapat rasa masakan yang Kjee janjikan ini.

Anyway, ini adalah makanan Jawa yang femes. Kjee tak tahu samada resipi ini ori sebab Kjee dapat resipi ini dari arwah Bonda. Celik-celik mata jer Kjee dah kenal lauk ini sebagai Sambal Goreng Pengantin. Orang lain kata Sambal Goreng Pengantin mereka tak sama, naseblah kan. Hehehe.

Bonda buat dua versi. Kalau dia buat Sambal Goreng Pengantin Daging, dia akan letak hati lembu dan kekadang dia letak jugak limpa. Kalau buat Sambal Goreng Pengantin Ayam, Bonda akan bubuh jugak hati dan pedal ayam.

Tapi Kjee ni jenis masak apa ada di depan mata. Kalau buat ayam, tapi tak ada hati dan pedal, naseblah kan. Tak kuasa aku nak keluar masuk hutan pergi mencari.

Macam hari ni... Kjee rasa kat dalam peti ais ada lengkuas. Sebab tu bila singgah beli serai tadi, Kjee tak terfikir pun nak beli lengkuas. Sampai rumah, UnclePali selongkar peti ais hanya jumpa lengkuas kering. Hmmm ada aku kesah? Kalau biasa Kjee letak 3 batang serai, arini Kjee bantai letak 5 batang. Okaylah tu kan. Rasanya tak lari kemana pun.

Selalu Kjee buat Sambal Goreng Pengantin ni agak lembab-lembab. Tapi arini Kjee buat kuah lebih sikit.

Macam mana rasa Sambal Goreng Pengantin ni? Hmmm kuah dia ada rasa masam, manis dan pedas. Kena letak cili hidup dan cili kering. Kalau ada yang suka pedas, campaklah jugak cili padi bangla yang merah menyala tu.

Resipi korang INTAI SINI ya.






1 comment:

  1. dana pun jawa jgk kak... tp tak penah jumpa lg sambal goreng pengantin gini...
    kene cube jgk nih kak... nmpak menyelerakan

    ReplyDelete