Thursday, October 29, 2020

NASI DAGING AIR ASAM KERISIK



     First time Kjee buat Nasi Daging, sembilan tahun yang lalu. Tak tahu lah sama ada ia nya sama dengan yang Orang Utara buat. Masa itu,  mintak my MIL resipi, dia pun tak pernah buat walaupun orang Kedah. 🤭
     So Kjee buatlah ikut naluri. Lagipun intai-intai resipi kat blog, semuanya macam serupa aje. 
     Since nak makan berdua aje, Kjee buat dua cawan beras Basmathi. Cawan metrik. Kebetulan ada daging batang pinang dalam freezer so Kjee rebus. Airnya nanti digunakan untuk masak nasi. 
     Beras tu Kjee rendam lebih kurang 30 minit kemudian ditos. Kjee guna satu labu bawang besar, 3 ulas bawang putih dan satu inci halia. Semua dimayang. Satu batang serai diketuk-ketuk. 

     Kemudian Kjee panaskan satu sudu besar butter dan dua sudu minyak masak. Tumis bahan yang dimayang sehingga layu. Masukkan 1 kayu manis, tiga buah pelaga dan 2 bunga lawang. Setelah semuanya wangi, masukkan dua sudu makan serbuk ketumbar dan 1 sudu serbuk sup. 
     Kacau sehingga wangi, masukkan beras. Kacau rata. Jangan kasar sangat nanti beras patah-patah. Kemudian masukan air rebusan sebanyak 3 cawan metrik dan lebih kurang 3 sudu besar susu cair. Masukkan juga dua kiub daging. 
      Kacau rata sehingga agak kering. Ketika ini Kjee dah sediakan kukusan. Lapik kukusan dengan daun pisang. Pindahkan nasi tadi ke dalam kukusan. Kukus sampai masak. Guna garfu dan kais perlahan-lahan.
      Kjee susun daging yang telah direbus dan dihiris diatas nasi. Perlahan api. Apabila sudah masak sempurna nasi itu, bolehlah padam api. 
     Untuk Air Asam Kerisik, cili, belacan, gula, tomato, kerisik dan air asam Jawa. Itu cara UnclePali buat. Katanya tumbuk cili dan belacan. Kemudian bawang dan tomato dilenyek manja-manja. Masukkan air asam Jawa dan gula. Kacau semua sampai rata. Siap. 
     Btw dua cawan metrik beras Basmathi yang Kjee guna, eloklah untuk makan dua atau orang. 



1 comment: