Thursday, October 8, 2020

SAMBAL BILIS GESEK

    Apabila tekak meragam, selalunya Kjee suka sangat makan yang pedas-pedas dan masam-masam. Boleh duduk ratah semangkuk. Tekak dah ok, tetiba perut pulak buat hal. 🤭
     Korang tahu kan sambal gesek tu macam mana? Ala ini resipi orang Jawa. Hanya lima bahan. Cili, ikan bilis, bawang besar, secoit belacan dan limau. Kjee suka super pedas so Kjee guna cili padi aje. 😆😁
    Start dengan goreng bawang besar. Potong kasar-kasar. Keluarkan. Kemudian goreng cili baik cili padi atau cili merah. Keluarkan. Pastu goreng ikan bilis garing-garing. Garing tau bukan bagi hangus. Pastu bakar secoit belacan. Kalau tak letak belacan pun okay. 
     Lepas tu gesek lah semua bahan-bahan tadi. Tak payahlah halus sangat. Biasa-biasa aje. Kemudian bubuh dalam mangkuk, letak sedikit gula dan gaul. Garam tak payah letak sebab ikan bilis dah masin. Perah limau. Perghhhh makan dengan nasi panas. 


     Hah ini dia Cobek yang Kjee guna untuk gesek. Dah lama Kjee beli tapi hanya guna nak buat sambal gesek jer. Kalau tak ada Cobek, boleh gesek dalam lesung biasa jer. Ala kita yang buat dia tau! 
    Kjee beli ini kat satu kedai depan pasar Chow Kit. Entah ada ke tidak lagi kedai tu. Orang Indon yang jual. Harga dalam rm70. Ini jenis batu, ada yang diperbuat dari tanah dan jugak kayu. 

    

0 comments:

Post a Comment