Saturday, December 19, 2020

LOBAK PUTIH BENING


     Hari ini masak favorite my family. Tetapi kali ini ada additional item iaitu taupok atau taufoo kering. Dulu ada orang salah sangka. Ingatkan Taupok itu 'pork'. Taupok ini bahasa Cina yang bermaksud tahu goreng.
     Kini Taupok sangat femes sejak ramai yang buat Bergedil Sumbat dalam Taupok. Kjee beli taupok pun untuk tujuan itu. Tetapi apabila masak Lobak Putih masak air atau orang Jawa panggil masak bening, terfikir kalau letak taupok sedap tau. 
     Dulu Kjee pernah makan Kari Kepala Ikan dalam Claypot yang turut letak taupok. Sedap giler. Tak tahu sama ada lauk lain pun boleh letak. Opkos Kjee letak dalam kuah Mi Kari Nyonya.

     Kjee pelik ramai tak pernah makan Lobak Putih masak air ni. Ada yang tanya tak pahit ke? Tak rasa maung ke? Isyhhh Kjee makan dari kecik. Tak ada masalah pun. 
     Anyway, masaknya senang sangat. Buang kulit macam kita buang kulit carrot. Potong ikut suka. Saiznya biar sama supaya masak sekata. 
      Ketuk2 dua ulas bawang putih. Tumis guna minyak sikit jer ya. Kemudian masuk air cukup2 untuk kuah. Apabila dah mendidih, masukkan lobak putih. Rendidih api slow sampai lobak lembut. Kjee letak satu kiub bilis. Kalau tak ada, letaklah ikan bilis atau udang kering. Letak lada sulah dan beberapa titis minyak bijan kalau ada. 
     Kemudian masukkan taupok yang telah dipotong dua. Letak fish ball pun sedap. Hias dengan daun sup dan bawang masa nak hidang. Kjee tak ada stok. 

   

0 comments:

Post a Comment