Saturday, December 5, 2020

PRAWN CARBONARA


     SUDAH lima hari udang itu bertapa dalam freezer. Semalam Kjee beritahu UnclePali supaya beli Kwayteow, taugeh dan kucai. Well, kalau nak beli barang-barang itu, mesti nak buat Penang Fried Kwayteow. 
     UP pulak kata dia nak beli Nasi Briyani yang baru bukak depan simpang rumah kami. Tetapi since selera Kjee tidak pada nasi hari ini, maka Kjee pun buat aje Carbonara. Spageti ada setengah peket baki aritu. Beef bacon tak ada, so Kjee decide letak udang. 
       Kerana Kjee guna separuh peket spageti, bahan-bahan hari ini iala 6 ekor udang, dua ulas bawang putih yang dicincang halus, 3 keping keju cheddar, setengah cawan serbuk Parmesan Cheese, dua biji telor dan setengah cawan susu segar atau susu cair. Juga sedikit daun bawang yang dicincang halus. 
      Bersihkan udang. Gunting muncung dan toreh belakangnya untuk keluarkan 'tali hitam'. 

     Didihkan air dalam periuk. Letak dua sudu kecil garam. Dah mendidih, masukkan spageti. 
      Sementara tunggu spageti kenyal atau al dente, cincang bawang putih. Tepikan. Pukul dua biji telor guna garfu, manja-manja. Cheese keping Cheddar dikoyak-koyak. Masukkan dalam mangkuk berisi telor. Kacau rata perlahan-lahan sehingga cheese itu cair. Kemudian campurkan dengan susu segar atau susu cair. Kacau sebati. 
      Apabila spageti sudah hampir elok masaknya, panaskan minyak dalam kuali atau periuk sauce pan. Kjee guna dalam 3 sudu Minyak Zaiton. Tapi minyak masak biasa pun ok. Dah panas, masukkan bawang putih. Apabila sudah wangi dan sedikit perang, masukkan udang. Golek-golek sampai udang masak. Perlahan api. Keluarkan udang. 

     Masukkan spageti ke dalam baki minyak bawang putih tu. Simpan airnya satu mangkuk. Golek-golek spageti sampai mesra. Kemudian masukkan air rebusan spageti tadi. Gaul rata. Tabur separuh dari hirisan daun bawang. Padam api. 
     Alihkan dari dapur. Biarkan kira-kira 3 minit. Kemudian cepat2 curah adunan telor tadi. Segera dikacau. Jangan diletakkan atas dapur. Panas spageti itu akan buat adunan telor itu memekat. Apabila sudah pekat, masukkan udang tadi. Gaul rata. 
    Terus dihidang. Masa plating, tabur baki daun bawang dan juga serbuk Parmesan cheese. 
     Selamat Mencuba. 

   

     

0 comments:

Post a Comment