Tuesday, March 9, 2021

KUIH BOM

     Sejak gagal buat kali pertama dulu, Kjee serik ya amat-amat. Memanglah masa tengok resipi itu dulu, Kjee dah tahu akan meletup-letup masa menggoreng. Tetapi tak sangka meletup macam dalam medan perang! Ewah.
     Kerana itulah, Kuih Bom ini hanya dibeli yang readymade. Maklumlah favorite UnclePali. Tetapi apabila nampak resipi aritu, yang lalu kat my FB newsfeed, excited giler nak try buat. 
     Selongkar pantry, jumpa kacang hijau. So rendam sebelum tidur. Hasrat nak buat guna kacang merah macam tak kesampaian sebab tiada stok. Tetapi bangun pagi ternampak pulak satu peket kacang merah menyorok dalam pantry! Aduhhh next projek lah. 

     Untuk inti kacang hijau, Kjee rebus dalam pressure cooker setelah rendam semalaman. Dah lembut, Kjee masak lagi dalam periuk lain sehingga hampir kering. Kemudian letak gula dan masak lagi sampai kering. Sejukkan dan gentel bulat-bulat. 
     Resipi untuk doh kuih bom ialah 4 cawan tepung pulut, satu cawan tepung gandum, secubit garam dan lebih kurang dua cawan air. 
     Campur kedua-dua tepung dan garam sehingga rata. Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh. Uli seketika, sehingga doh jadi licin. Ambil sedikit, buat bulat-bulat dan leperkan. Letak inti dan tutup dengah doh tadi. Bentuk sehingga jadi bulat. Pastikan tidak ada yang bocor. 

 Golekkan dalam bijan. Buat sampai habis. 
     Susun atas dulang. Tutup dengan towel/kain yang lembab. Mesti diperap lebih kurang 3 jam. Ini untuk elak kuih meletup masa goreng. That's the secret, rupa-rupanya! 
     Kjee guna periuk untuk goreng sebab ia guna kaedah deep fry atau kuih teggelam minyak masa digoreng. Api tidak boleh panas sebab bimbang luar masak, dalam tidak. So pepandai adjust api ya. 

     Dan sesungguhnya, setelah penuh sabar tunggu ia diperap, Alhamdulillah langsung tidak meletup masa goreng! Sukanya mokcik! 
     Cubalah buat. Kjee bekukan sebab mudah bila nak makan. Sedap juga selain guna inti kacang merah atau hijau, boleh buat inti kelapa manis. 


Tengok SINI untuk entri suatu ketika dulu. 



2 comments:

  1. Kak Jee kalau buat malam esok pagi goreng boleh ke. Sy nak buatsarapan pagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah boleh. Simpan dalam bekas. Letak dalam peti ais. Kjee dh buat. Menjadi.

      Delete