Monday, March 15, 2021

KWAY TEOW LADNA




     The best Kway Teow Ladna yang Kjee pernah makan ialah di Restoran Mahbub, Bangsar. But that was many years ago. Sekarang dah tak ada kot. Lama dah tak ke sana.
     Malam tadi, Kjee tak selera makan
So ajak UnclePali pergi cari Kway Teow Ladna. Tak tahu nak makan kat mana. Rest Ali Tomyam yang selalu kami singgah dah tutup sejak PKP.
      Dalam menilau cari, singgah kat satu gerai di foodcourt belakang EON sebelah Asrama FELDA di AU2, Keramat. Tunggu dekat 25 minit. Taklah sibuk mana pun gerai tu. Tetapi apabila my Ladna sampai, selak sana selak sini tiada rencah. Hanya ada sayur. Mungkin tukang masaknya vegetarian kot. Kalau bukan vegetarian, naper tak ada rencah protein? 🤭
     So, seperti biasa hari ini google cari resipi sebab Kjee tak pernah buat sebelum ini. Mujur ada udang dan sotong, dalam freezer. Juga ada carrot, cauliflower dan brokoli. Hanya perlu beli kway teow.
     So Kjee bersihkan udang dan sotong. Potong sotong, udang dibuang kulit tengah. Kemudian simpan balik dalam peti ais. Sayur dicelur seketika supaya tak perlu tunggu lama untuk lembut. Ketuk-ketuk dua ulas bawang putih. 


     Gaul kway teow dalam kicap pekat. Kicap karamel yang tiada rasa, hanya untuk warna. Tetapi kalau tak ada kicap lemak manis pun ok. Jangan banyak nanti masin pulak. 
     Panaskan kuali. Letak sedikit minyak dan goreng seketika kway teow kicap tadi. Kemudian terus dipindahkan ke pinggan hidangan. 


       Tumis bawang putih yang telah diketuk-ketuk tadi ke dalam minyak yang sama. Apabila sudah garing, masukkan sotong dan udang. Letak beberapa titis minyak bijan. Kjee juga letak separuh dari satu kiub ayam. Masukkan juga sayur yang telah dicelur. 
     Apabila sotong dan udang sudah masak, bancuh 1 sudu kecil tepung jagung bersama lebih kurang setengah cawan air. Besarkan api, tuang air tepung jagung kedalam kuali. Kacau sehingga memekat. Rasa. Jika perlu letak sedikit kicap cair atau nampla. 
    Padam api. Curah keatas kway teow dalam pinggan hidangan tadi. Terus makan. Harus juga ada cili padi potong kecik-kecik. Kalau suka taburkan juga sedikit serbuk lada sulah. 


     

0 comments:

Post a Comment