Monday, May 24, 2021

AIR SOYA HOME MADE

    

      Ya betul. Beli lagi mudah. Tetapi dapatkah dijamin kebersihan penyediaannya? 
     Kembang tekak memikirkan masa kecik-kecik dulu tinggal di satu perkampungan orang Cina buat air soya. But that was many many years ago. Sekarang ramai yang berubah guna mesin bagai. Harap2 bersihlah kan! 
      Anyway, apabila ada kelapangan, Kjee dan suami suka proses Air Soya di rumah. Dapat kepekatan yang mengikut spesifikasi sendiri. Dan since Kjee diabetic, boleh kawal penggunaan gula. Air soya kalau tiada gula langsung tak boleh nak ditelan rasanya.
     Minggu ini dah dua kali Kjee dan UnclePali buat. Setiap kali guna 500 grams aje kacang soya. Nak buat lebih tak larat. Hasil dari 500 grams tu dapatlah kami berdua minum dua hari. Satu peket kacang itu dalam rm4. 

     First thing first. Rendam kacang dalam air yang banyak. Seelok-eloknya dua hari. Tapi kalau 24 jam pun okay. Mesti kerap tukar air bersih. Kalau tidak air berbuih dan menjadi masam. Dan semestinya yang sama terjadi kepada kacang.
     Setelah tempoh itu, ramas-ramas kacang sehingga tanggal kulitnya. Tukar air setiap kali dibuang kulit dan ramas lagi sampai puas hati kulitnya sudah tiada.

     Kemudian dikisar. Satu cawan kacang dicampur 3 cawan air. Blend sampai halus. Kemudian ditapis guna kain kasa. Kain ala-ala lampin baby dulu-dulu. Tapi pastikan lampin yang baru bukan second hand. 😂
     Kain kasa atau Muslin cloth ni ada dijual di kedai menjual bahan-bahan  bakeri. 
     Tapis sehingga habis semua kacang. Masa menapis harus hati-hati tiada serdak kacang terlepas ke dalam susu soya. Guna kain kasa akan dapat hasil air yang halus. Tidak akan dapat kehalusan itu jika guna tapisan biasa. 
     First time semalam, Kjee blend semula hampas kacang dengan sukatan air yang hanya cukup untuk gerakkan blender. Maknanya air tidak boleh banyak sangat nanti susu soya menjadi cair. 

     Kemudian dijerang air atas api. Lebih elok guna periuk yang besar sedikit sebab mudah hendak mengacaunya. Jika terlalai, ketika mendidih akan melimpah. So api jangan terlalu besar. Letak juga daun pandan ya. 
      Sudah mendidih tiga empat kali (dalam 25 minit), air soya siap. Dah sejuk baru disimpan dalam botol didalam fridge. Apabila hendak minum, letaklah sirap gula putih atau gula Melaka mengikut citarasa. Kalau nak minum suam, panaskan seketika. 
      Kalau sudah biasa buat, memang tak terfikir lagilah nak beli yang sudah siap. 

👇 Foto masa mula-mula buat dulu


     
      

0 comments:

Post a Comment