Monday, May 31, 2021

AYAM PEDAS ALA THAI


      Sejak doktor suruh UP kurangkan makan red meat atau daging merah, maka kami sekarang beralih makan ikan dan ayam. Daging sekali sekala aje.
     Jenguk dalam freezer. Hanya ada drum sticks. Macam2 lauk boleh buat. Kalau malas boleh goreng aje. Tetapi tiba2 pulak time rajin. Itu yang buat lauk ini.
      Just because letak daun limau purut maka ia menjadi lauk ala Thai. Kjee juga hiris satu batang bunga kantan sebab ada sebatang tersengih kat kita dalam freezer. 😁
      Untuk lauk kali ini, Kjee guna 4 ketul drumstick. Lebih kurang 300 grams rasanya. Setiap satu dipotong tiga. Kemudian dilumur dengan sedikit kunyit. Tepikan.

      Kisar satu labu bawang besar, dua ulas bawang putih, satu inci halia, satu inci belacan, 7 biji cili padi merah dan sebiji cili merah. Kjee juga masukkan 5 helai daun limau purut ke dalam pengisar. Pastikan dah buang uratnya. Kisar halus. 
      Kemudian panaskan lebih kurang tiga sudu makan minyak. Tumis bahan2 kisar tadi bersama satu batang serai yang telah diketuk-ketuk. Dah wangi, masukkan hirisan halus bunga kantan kalau guna. Masukkan juga ayam.
      Masak sehingga ayam kecut. Masukkan lebih kurang setengah cawan air dan terus masak guna api sederhana sehingga ayam masak. Masa ini kalau hendak letak sebiji bawang besar yang dihiris bulat-bulat, boleh aje. 
      Rasa. Letak garam dan sedikit gula. Siap. Mudah kan!
      Sedapnya jika dimakan dengan lemang, nasi impit, roti canai, poori atau apa sahajalah selain nasi putih.

0 comments:

Post a Comment