Saturday, May 15, 2021

SAMBAL SOTONG


      Hari ini Kjee masak lauk instant. Instant? Sambal Sotong dalam tin ke? Macam Kari Ayam atau Kambing dalam tin?
      Isyhhh semalas-malas Kjee, belum pernah lagi beli lauk dalam tin walaupun ada yang sedap. Oh maybe ada jugak. Sardin dalam tin. Actually Kjee tak makan sangat sardin tin tu. Cuma ia fav UnclePali.
      But if dapat Sotong dalam tin, Kjee punyalah gumbira sebab boleh buat sambal tumis. Itulah lauk instant yang Kjee maksudkan. Sambal tumis yang Kjee buat aritu letak Sotong dalam tin. 


      Hah Kjee guna sotong dalam tin jenama kat atas tu. Tak mau promo sangat brand dia. Pemberian my Aunty Zaiemar. Each time bulan Ramadhan menjelang, beliau akan hantar tiga, empat tin sotong tu sebab dia tahu Kjee suka sangat. Bulan Puasa aritu, Kjee sempat masak satu tin. 
      Cara masa mudah aje. Panaskan sambal tumis tu. Banyak mana nak letak sambal, adjust sendiri lah ya. Campak sebiji bawang besar yang dihiris bulat-bulat. Sementara menunggu bawang tu layu, carik-carik sotong. Sos sotong dalam tin tu jangan dibuang. 

      Apabila bawang dah layu, masukkan sotong yang telah dicarik-carik. Gaul sampai rata. Tuangkan sos atau kuah  dalam tin tadi. Letak satu asam keping. Jangan letak garam sebab sambal tumis dah cukup rasa. Dan kuah sotong itu pun dah cukup perisa. 
      Jadi kalau sambal sotong sudah hampir kering, rasa dulu. Apa yang tidak cukup baru tambah. 

         Ada beritahu Kjee, sotong ini susah nak dapat. Jenuh cari kat supermarket. Hah sebab itulah my aunty kalau nampak kat supermarket, mesti dia belikan untuk Kjee. Rasanya dalam rumah beliau pun, tidak pernah masak guna sotong ini. 
      Tetapi Kjee suka sangat2. Dah lama dah Kjee masak guna sotong camni. Cubalah. Mungkin korang pun akan suka. 
      
        



1 comment:

  1. O.. kalau ada ibu sambal, mmg senang kja ni..
    Tp xprnh beli sotong tin ni.. 🤗

    ReplyDelete