Tuesday, September 20, 2022

GULAI TEMPOYAK PAHANG


       Kjee masak gulai ini tiga minggu lepas. Baru teringat belum lagi dikongsi disini. Tetapi Better Late Than Never.
       Kenapa Kjee pilih cara buat gulai ini cara Pahang? Sebab mudah dimasak, bahan tak banyak. Kjee paling rimas kalau kena keluar masuk hutan cari bahan. 🤭
        Hari itu masa kemas peti ais, UnclePali beritahu ada tempoyak berbaki dari musim lepas. Taklah banyak. Ada ler dua tiga sudu besar. Tapi cukuplah untuk masak seekor ikan Talapia yang tengah termenung dalam freezer. 😁

         Bahan2 lain semua ada. Daun kesom memang tumbuh lebat di laman kami yang sekangkang meow. Begitu juga UP ada tanam kunyit dan serai. Cili api pulak Kjee guna cili Bangla yang dua tiga biji pun terlajak pedas. Suka hatilah korang nak letak banyak mana. Mokcik memang seringkali masak terlajak pedas.
        Terlebih dahulu, tumbuk cili padi dan kunyit hidup. Dan halus, masukkan tempoyak. Tumbuk perlahan-lahan atau gesek2 sampai halus.
        Korang tahu kenapa mesti ditumbuk sekali tempoyak? Sebabnya, nak bagi tempoyak itu halus dan tidak nampak berbiji-biji. Tempoyak ini Kjee buat sendiri sebab tak yakin dengan yang beli. Seringkali terfikir, bersih ke cara pembikinannya? Sure ke tak campur bahan lain contohnya pisang yang masak ranum?

        Setelah siap ditumbuk bahan2 itu, masukkan ke dalam periuk, letak air. Tak payah banyak sangat. Mula2 letak sikit. Digodek-godek sampai sekata dengan bahan2 tumbuk tadi. Kalau perlu, letaklah air lagi sampai cukup kuahnya. 
        Didihkan atas dapur. Dah mendidih, masukkan ikan. Boleh guna apa jua ikan pilihan korang. Kjee guna ikan Talapia. Itu jer yang ada. Kalau ada ikan Patin, mesti best. Tapi my asben kureng sikit minatnya. 
        Dah mendidih, masukkan daun kesom, asam keping dan sebatang serai yang telah diketuk-ketuk. Kacau perlahan-lahan. Perasa dengan garam dan sedikit gula.  
        Itu aje cara buat gulai Tempoyak stail Pahang. Cara negeri lain Kjee tak pasti tapi dia orang letak macam-macam. Oklah itu kan. 






         
        
        


1 comment: