Tuesday, July 26, 2011

TART NENAS NYONYA 2


Akhirnya siap jugak projek buat tart nenas nyonya malam ni. Bagilah tepukan gemuruh kepada Kjee kerana berjaya menyiapkannya sorang diri!!! (Sambil tunduk..terima kasih...terima kasih).

cutter (kiri) dan anak
Nadia pergi Uni sementara Unclepali sibuk buat kerja dia. Tapi Kjee berkeras jugak nak buat walaupun tak der orang tolong. Unclepali hanya tolong nyalakan api gas. Kali ni Kjee guna oven gas.

Kjee buat satu adunan. Jadi 37 biji sahaja. Mahal babe. Patutlah orang jual sampai 60 sen sebiji. Tarts Kjee ni besar2 dan intinya banyak. Kalau jual agaknya 70 sen bolehlah. Tapi tak nak jual. Buat makan sendiri.

Rasa dia korang jangan tanyalah. Sedap dan rapuh sangat2. Memang berbaloilah buat sendiri!

Kjee dah bagi resipi korang buatlah sendiri. Tapi pastikan guna butter premium bukan BUTTERCUP atau FARMCOWS sebab itu bukan Butter. Hari tu syarikat yang mengeluarkan Golden Churn dah kata butter tu halal. Dah disahkan Majlis Agama Islam. So okaylah. Tapi Kjee tak guna sebab Nadia was2.

Tadi Kjee guna butter jenama Anchor. Jemnya Kjee beli kat Bagus. Wow baguslah jem dia. Tapi Kjee campurkan setengah peket dengan dua sudu besar butter. Gaul sampai sebati. Itu yang buat jem tu lembut. Kalau tidak, kau orang pun tahulah.

Jom kita intai resipinya.

BAHAN2NYA:
(37 BIJI)

300 gms tepung gandum *
4 sudu besar tepung jagung *
3 sudu besar gula ising *
200 gms butter (Kjee guna Anchor - salted)
2 kuning telor
jem nenas (Kjee guna ½ kg jem nenas Bagus)

CARA:

Ayak tepung gandum, tepung jagung dan gula ising ke dalam bekas. Kemudian masukkan butter yang telah dipotong dadu. Kalau guna unsalted butter, masukkan secubit garam.

Ramas tepung dengan butter guna hujung jari hingga berderai (rub-in method). Kemudian masukkan telor dan satukan menjadi doh.

Simpan kira2 dua puluh minit dalam peti ais.

Canai jadi setengah inci dan turap guna acuan atau cutter (lihat gambar). Tapi Kjee tak turap. Leceh. Kjee buat ketul2 besar guli. Agak2 lah. Pastu penyekkan sikit sampai jadi lebih kurang stengah inci. Pastu Kjee ambil cutter, letak atas doh yang dibulatkan tadi. Ambil anaknya dan tekan. KLIK SINI 

Hah...senang kerja. Kemudian keluarkan doh perlahan2 dan cepit guna penyepit. Jemnya Kjee buat bulat2 dan letak atas doh yang dah cepit tu. Kekadang bagus jugak otak tua ni nak cari jalan senang.

Bakarlah sampai masak iaitu kira-kira 20 minit. Kepanasannya kira-kira 175 darjah celcius.

Kalau korang tak faham, korang canailah dan turap. Selamat mencuba. Sambil type ni dah empat biji Kjee baham.

Satu adunan ni jadi 37 biji sebab Kjee buat tebal2. Kalau korang nak buat tipis sikit mungkin boleh dapat lebih. Tapi kalau tebal setengah inci, sedap sangat2!

27 comments:

Lizan said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

bravo...clap clap..sdp nyer

ainon abdullah said...

mmg mengancamla k jee...cayala...

noorsafone said...

kakjee...belum tepuk lagi lah...jgn tunduk dulu...ok dh boleh tunduk..tahniah,sibuk2 pun sempat buat tart nenas tu...

Kjee said...

bukan rajin Noor. dah teringin sangat.

quinnie said...

kakjee saya pun bila dah teringin sangat baru rajin nak buat tart nih..hehehhe...tapi raya mesti nak ada biskut tart ni...kalau dak rasa cam tak raya...kekekek

Ummi said...

K.Jeeeeeeeeeeeeeeeee..mintak sebalang...waaaah sedapnya tart mcm ni tauuu...kita sukaaaa sgt2.. Yg ni nostalgia sikit kan..gulung2 tu pesen baru..hehehee, Waaahh dan-dan rasa nak buat ni..hahah

Deena Yasmin said...

nyummm...nyumm... deena tak penah lagi buat pesen mcm nih, cantik kjee siap ada mata lg kat atas jem tu haa... :)

MAK TEH said...

clap clap....uuuuuuu..kjee tgk saja dah meleleh ayaq lioq...mak teh pun nak cuba buat,kalau jadi mesti tayang gambarnya.

Anonymous said...

kjee buat mcm senang.....lurve ur method!!! haha... menyenangkan keje... huhu... sabtu ni nk pi cari jem nenas.... tgh semangat ni kjee...geram tgk tart kjee...besor....

DzulDania Aku Punye said...

cantiknye kje...nak cikit rs, raya nie kami dt gumah boleh

Anonymous said...

hmmm

Anonymous said...

kak jee...beli jem kat bagus...bagus tu kat mana?

Noorazwa said...

kak gee... mmg nmpak best la kuih tart yg kak gee buat nie... terliur saya dibuatnya.....erm... tgk bahan2 dia mcm senang jer.... hehehe.. teringin nak buat sendiri.....

MAMANYAII mayiaas said...

sedappppppppppp

lina said...

salam kenal kak jee - mmg nampak gebu betul la kuih tart ...byk kali pulak tu buat pasti nya sedap...

LugieAmir said...

Memang SEDAP! kita mohon tepek resepi ya kakjee!
http://lugieamir.blogspot.com/2011/08/mak-nak-kuih-tart-nyonya.html

mn fija said...

tengah hari ini....anak fija si Amira nak buat...tulah intai kat sini...Jem nenas fija dah buat semalam t.hari...t.kasih kjee....selamat hari raya buat sekeluarga maaf zahir batin.

Tamar said...

Salam,
Malam tadi da try buat..memang sedap..Tahnk you kak Jee..Mintak izin share resepi kat my blog yer kak Jee...

Cik Dil said...

waaa,,,comel sangat kak jee,,act im ur fan from sabah,,nnt mo test wat tart sendiri,,thanx 4 the resepi,,

Rish @ Nieyturn Isaac said...

kak jee.. minta izin amik resepi ni. thanks

Lizan said...

kak jee, dulu dah pernah buat sekali , kelmarin buat lagi ikut resepi ni... thanks kak jee ye.. menjadi tat nenas saya.

Anonymous said...

salam kak jee..mintak izin amik resepi..kalo wat jual bole tak...heheh..sedap nih...

Kjee said...

Sila amik resipi kalau sudi. Tak payah mintak kebenaran. Kjee ikhlas kongsi. Ramai dah guna resipi ini utk meniaga. Alhamdullilah syukur.

ppBalqish Nur said...

kak jee..sy br je sekodeng blog kak jee ni..kwn sy yg suggest bila saya cara resipi tart

dia kata fauziah samad.sy kata fauziah samad yg plakon komedi tu ke.dia kata bukan ..yg wartawan tu.hmmm pastu sy masuk la blog kak je..betullah kak jer plakon komedi dulu2 yg cute sgt...masa tu br je lps.tgk akak blakon pilem balik kpg dgn os,imuda,ebby,noreen,liza abdullah...i likeee

NEKCIK said...

Asalam kakjee..nekcik pun suka jenis camni..dia crispy sikit..ni stail jaman jaman dolu nikan..org lama mmg suka kuih lama kan kjee...

The mom said...

Kak gee..nak amik resipi eh..tq

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...