Thursday, August 15, 2013

SAMBAL MASAM MANIS IKAN SIAKAP



Ingatkan hari ni kena makan kat luar lagi sebab tak ada apa nak masak kat rumah, tetiba Nadia kata hari tu dia beli 2 ekor ikan siakap! Kalau ada ikan Siakap, Kjee selalu buat steamed fish ataupun Tiga Rasa ala Thai.

Dua2 favorite Nadia. So kalau lauk fav dia, laju jer dia tolong Kjee kat dapur.

Sementara Kjee sediakan bahan2 untuk sos, Nadia bersihkan ikan dan lumur dengan kunyit, garam dan tepung jagung. Kemudian dia goreng dalam minyak yang banyak atau deep fry.

Untuk sos, Kjee dadu satu labu bawang besar, 4 ulas bawang putih dan 1 kuntum bunga kantan serta 1 batang serai. Serai dan bunga kantan yang telah diracik, Kjee kisar bersama kira-kira 8 batang cili kering yang telah direndam dalam air panas.





























Kjee panaskan sedikit minyak dalam sauce pan dan tumis bawang yang telah didadu. Selepas bawang layu, Kjee masukkan bahan2 yang dikisar. Goreng hingga wangi dan terbit minyak. Lepas tu, Kjee selongkar pantri dan jumpa sos hoisin, sos plum dan sos cili Thai. Kjee masukkan 1 sudu besar sos plum dan sos hoisin. Kemudian Kjee curahkan kira-kira 3 sudu besar sos cili Thai ke dalam sauce pan tadi dan kacau rata. Bubuh sikit jer garam. Kemudian Kjee mayang halus bunga kantan dan masukkan sekali. Gaul sehingga rata.

Sos manis pedas tadi kemudian dicurahkan keatas ikan siakap yang telah digoreng garing. Hias dengan bunga kantan dan daun limau purut yang telah dimayang halus.

Actually nama yang lebih sesuai diberikan kepada lauk ini ialah Sambal Masam Manis Siakap. Betul tak? Hehehe.

Kalau nak resipi yang Kjee buat dulu guna cili padi, lihat SINI.

















0 comments:

Post a Comment