Monday, December 2, 2019

Asam Pedas Pari Daun

   Kjee pasti ada diantara korang yang terkena beli Ikan Pari yang berbau hancing setelah dimasak. Kjee pernah kena dan terus buang satu periuk Asam Pedas.
   Itu kisah lama. Sejak itu Kjee cukup berjaga-jaga. Apabila memilih ikan pari (yang dijual telah siap dipotong), ada orang kata cium dulu ikan itu. Entahlah betul ke tidak. Tetapi Kjee memang jarang beli ikan Pari sebab ia tergolong dalam ikan yang 'ada bisa'. Justeru tidak sesuai untuk mereka yang ada sakit2 sendi dan bisa-bisa serta gout.
   Anyway setelah berbelas tahun, tetiba Kjee teringin nak makan. Nak masak tak larat so atas saranan seorang kawan, Kjee dan UnclePali ke sebuah gerai di sebuah foodcourt. Malas nak cerita panjang lebar apabila makan disitu. Buat dosa aje so decide masak sendiri pagi tadi.
   Kerana takut terbeli ikan Pari yang isinya liat, Kjee punyalah happy jumpa anak ikan Pari atau Ikan Pari Daun di Hero Market. Tak mahal. Sekilo dalam rm10++. Kjee rembat 3 ekor. Nyesal pulak apabila dipotong buang bahagian tengahnya, tinggal bahagian isi yang ciput. 
   Apapun, inilah kejadiannya Asam Pedas yang seharusnya ada bunga Kantan, Daun Kesom dan jugak bendi. 
   Dah banyak kali rasanya Kjee masak lauk ini dan post kat sini. Korang bolehlah intai kat link  ini untuk resipinya ya.
https://www.dapurkakjee.com/2015/07/dah-lama-tak-pekena-asam-pedas-ikan.html?m=1


    

1 comment:

  1. sedap tu...sisyat pun suka asam peda pari ni..buat sendiri lagi puas hati kan kjee :-)

    ReplyDelete