Friday, December 20, 2019

INTI BLACKPEPPER BEEF


   
    Selalunya kita buat inti Karipap guna rempah kari daging. Itulah kebiasaan. Tetapi kali ini Kjee buat inti Black Pepper Beef. Hmmm sedap ke? Well ikut citarasa masing-masing lah. But I like especially kalau letak lebih lada hitam kisar. 
     Kjee dapat idea ini masa tonton AFC (sekarang dah tukar AFN) aritu. Dan terus google cari resipi. Maka terjumpa lah Kjee satu blog di Cape Town, Afrika Selatan. Ada resipi 'Malay Blackpepper Beef Pie'. Hah Malay? Menarik! 
    Well kat Afrika Selatan memang ramai orang Melayu dulu-dulu yang berhijrah dan berkahwin orang sana. Banyak jugak kuih muih Melayu telah di'fusion'kan orang sana. 
    Kjee tengok resipi macam boleh buat inti karipap atau Samosa. Caranya sikit lebih kurang macam Kjee selalu buat, cuma tak letak rempah kari. 
     Mujur Minced Beef memang selalu ada dalam freezer. Kjee guna 500gms sahaja. Tak berani buat banyak2 sebab takut tak sedap.
    UnclePali kata kalau inti pedas sikit, tentu sedap. So Kjee pun buatlah agak pedas. Oleh kerana ada karipap frozen yang buat aritu masih ada, maka Kjee terpandang kulit popia dan terfikir nak buat Samosa. 
    Kjee letak kentang dan Cendawan Shitake. Oleh kerana guna minced beef, maka cendawan dan kentang Kjee dadu kecik2. Jom kita tengok bahan dan cara buat.


Bahan2nya
500 gms minced beef
2 biji kentang sederhana besar
2 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 sudu lada hitam kisar (Kjee letak 2 sudu)
6 cendawan Shitake segar
1 kiub daging
1 sudu besar butter
2 sudu minyak masak
1 sudu Sos Tiram
1 sudu besar tepung 

Cara
    Daging direbus lebih kurang 30 minit. Terus buang airnya dan tos. Ini untuk buang segala lemak yang datang bersama minced beef. Lemak tak sihat tu. 
    Kemudian Kjee masukkan daging dalam food processor dan trrrrrr dua tiga kali aje. Ini untuk bagi daging tu lerai tetapi bukan halus. Kalau tiada FP, boleh guna blender kering yg kecik tu. 
    Dadu bawang besar, bawang putih dan Cendawan. Goreng kentang yang telah didadu, separuh masak. Keluarkan. 
    Panaskan periuk dengan minyak dan butter. Masukkan bawang besar dan bawang putih. Tumis hingga layu. Campur 1 sudu tepung dengan 2 sudu air. Masukkan ke dalam periuk tumis bawang tadi. Kacau sehingga tepung masak. Masukkan setengah cawan air. 
    Apabila sudah mendidih, masukkan daging dan lada hitam serta sos tiram. Kacau hingga rata dan biarkan airnya kering sedikit. Masukkan kentang dan cendawan serta satu kuib daging. Kacau lagi. 
    Setelah hampir kering, padam api. Sejukkan. Kemudian bolehlah jadikan inti Samosa.
   Dulu Kjee ada ajar lipat Samosa step by step. Nanti korang cari tau kat blog. 

4 comments:

  1. Yup. Buat pie pun sedap guna inti camni. Nantilah Kjee try.

    ReplyDelete
  2. Sukatan sudu tu side besar ke kecil?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terserah. Kalo nk pedas bole letak satu sudu mkn. Kurangkan jika tak nk pedas.

      Delete