Saturday, July 4, 2020

SAMBAL TEMPOYAK PETAI


Dah tiga hari Kjee demam dan sakit tekak. Mujur tiada batuk dan selsema. Kalau tidak, kena pergi hospital. Sebab itu tanda-tanda gejala Covid-19. Lebih menyeramkan, Kjee kluster berisiko sebab warga emas dan diabetic. Selisih malaikat 44.
Dan apabila tak selera makan, terfikir nak makan pedas-pedas. Selalunya kalau tekak meragam, Kjee suruh UnclePali gi beli tomyam. Tetapi semalam apabila terpandang Tempoyak dan botol petai jeruk, terus terbayang nak buat Sambal Tempoyak. Bukan sambal mentah tetapi yang letak cili padi, bilis goreng, bawang hiris dan daun kunyit.
Inilah kejadiannya petang semalam. Serius masa masak tu tubuh Kjee terhoyong hayang. Rasa lemah sangat. Tetapi digagahkan jugak.
Tak payah mana pun. Tumbuk cili padi sama tempoyak. Apabila sudah halus, tumis dalam minyak. Tak payah banyak. Minyak itu baki ikan bilis yang Kjee goreng garing sebelum itu.
Apabila dah naik wangi, masukkan hirisan bulat bawang besar. Sebiji aje. Masukkan air. Jangan banyak sangat. Asal cukup untuk cairkan tumisan tempoyak cili padi tu. Masukkan garam dan sedikit gula. Kalau korang guna pak aji, bolehlah letak. Apabila sambal sudah mendidih, masukkan petai jeruk dan tabur daun kunyit yang telah dimayang. Jangan lupa letak sedikit bilis yang telah digoreng gating. Kacau-kacau dan padam api.
Sambal ini kalau berbaki boleh disimpan dalam peti ais.
Selamat Mencuba. 

 

0 comments:

Post a Comment