Wednesday, December 23, 2020

DAH NAK DEBAB...


     Tak dapek den nak nolong. Kita nak buat comel-comel tapi dia jadi debab. 
😬😁
     Kjee buat ni petang semalam. Keledek ada sebiji. Lepas dibuang kulit, direbus dapatlah lebih kurang 200 grams. Resipi asal perlu 160 grams jer. Isyyyhh tak sampai hati nak buang 30 grams tu. So layan aje lah. Lecek sampai halus masa panas2. Guna mon#@t mug jer untuk lecek. 
     Tepung gandum Kjee kurangkan dari 320 grams jadi 290 grams. Itu aje yang ada dalam peket. Nak buka peket baru malas walhal ada 7 peket kat pantri. Maklumlah tiap minggu sejak sebulan lepas, dapat food basket yang diusahakan Persatuan Kebajikan Artis Veteran Malaysia.
     Campur tepung dengan 2 sudu teh yis, secuit garam dan 60 grams gula kastor. Masukkan keledek lecek dan gaul sampai sebati. Letak satu sudu besar susu pekat manis dan sebiji telor. Jadikan doh. Uli lebih kurang 5 minit. Kemudian lumurkan satu sudu besar butter. Letak doh dalam bekas, tutup dengan tuala dan biarkan naik sekali ganda. 
     Tabur tepung atas meja yang bersih. Kalau meja tak bersih (🤭), gunalah loyang besar. Buat bulat2. Biarkan dalam 5 minit sementara nak panaskan minyak dalam kuali. Pastu masa nak celupkan minyak, buat lubang di tengah doh. Goreng guna api sederhana sampai golden. Opkos kena balik2 perlahan. 
     Golek dalam gula kastor atau gula icing. Siap. 
    
     

1 comment:

  1. Donut debab lah sedap kak gee...dia jadi lembut gitu isi dalamnya. Yummy

    ReplyDelete