Thursday, December 17, 2020

NASI HUJAN PANAS


NASI Hujan Panas ni sebenarnya Nasi Minyak kot. Sengaja dia orang renjis-renjis dua tiga kaler sikit pastu bagi nama glamer. Hehehe pandangan Kjee aje.
     Dulu anak Kjee, Nadia ada buat sekali. Kjee tak pernah buat sehingga semalam. Bahan-bahan tidaklah susah sangat. Kjee tak buat Jelantah sebab seminggu ini Kjee kena pantang makan sayur dan buah-buahan. Kjee punya ikut arahan doktor sehinggakan tak berani letak daun Ketumbar walaupun untuk hiasan. 😜
     Kjee cuma masak Ayam Masak Merah sebab tak larat. Sebenarnya kalau ada Dalca pasti sedap. Lain kali lah. 
     Untuk Nasi Hujan Panas ini, Kjee rendam dua cawan beras Basmathi Parboiled. Itu yang ada. Beras biasa pun boleh guna tapi tak perlu rendam. Beras Basmathi tu Kjee rendam sejam dan toskan. 
     Cara memasak, sila klik SINI. Ikut cara Nadia yang gerenti jadi. Tiada kerak sepertimana dimasak dalam rice cooker. 


     Cubalah kaedah separuh tanak separuh kukus. Insya Allah cantik berderai nasi. Dan yang penting tak payah risau ada kerak. 



     Kjee masak Ayam Masak Merah ikut apa aje yang ada dalam rumah. Tomato puree tak ada so Kjee dadu dua biji tomato. Pastu mayang satu bawang besar, tiga ulas bawang putih, satu inci halia dan dua batang serai. Serai ketuk2. 
     Ayam dikunyitkan dan goreng separuh masak. Tepikan. 
     Tumis bahan-bahan yang telah dimayang hingga, wangi. Masukkan 1 kayu manis, bunga lawang dan cengkih. Apabila sudah wangi, masukkan buah tomato, serai, setengah cawan air dan setengah cawan sos cili. 
     Kacau. Apabila sudah mendidih, masukkan ayam, sedikit garam dan gula. Masak sehingga ayam dan kuah dah mesra. 
     Hidang sama Nasi Hujan Panas. 


     

1 comment: